کشته شدن تعدادی از رهبران حوثی در جوف، صعده و حجه

اخبارهای میدانی از یمن حاکی است که تعدادی از رهبران حوثی در جوف، صعده و حجه کشته شدند و از سوی دیگر حوثی‌ها مانع آزادی پسران صالح شدند.

به گزارش «الشرق الاوسط» به نقل از یک منبع دیپلماتیک یمنی در عمان پایتخت اردن، شبه نظامیان حوثی روز گذشته مانع فرود یک هواپیمای بین‌المللی در فرودگاه بین‌المللی صنعا شدند.
بر اساس توافقات قبلی که با سازمان ملل انجام شده بود، این هواپیما مأمور انتقال پسران علی عبد الله صالح و برخی از بستگان نزدیک وی از یمن بود.
خبرگزاری رسمی یمن (سبأ) به نقل از یک منبع دیپلماتیک اعلام کرد: «سازمان ملل متحد یکی از هواپیماهای خود را مأمور انتقال صلاح و مدین پسران رئیس‌جمهور سابق یمن کرده بود. بر اساس توافقات انجام شده شبه نظامیان حوثی باید آنها را آزاد می‌کردند.»
این منبع دیپلماتیک افزود: «این هواپیمای بین‌المللی که از فرودگاه عمان، پایتخت اردن عازم صنعا بود، اجازه ورود به فرودگاه بین المللی صنعا را دریافت نکرده و بار دیگر به عمان بازگشت.»
سخت‌گیری‌ها و نقض توافقنامه از سوی شبه نظامیان نشان از عدم جدیت حوثی‌ها برای اثبات حسن نیت آنها و برقراری صلح است.
این اقدامات بر استمرار حوثی‌ها بر نقض معاهدات و توافقنامه‌هایی که با دیگران دارند، دلالت می‌کند.
به گزارش «سبأ»، شبه نظامیان حوثی هفته گذشته و در یک تصمیم ناگهانی اعلام کردند که در نظر دارند نزدیکان صالح را آزاد کنند و خواستار ورود یک هواپیمای عمانی برای انتقال آنان به مسقط پایتخت این کشور شدند.
ائتلاف حمایت از مشروعیت دولت قانونی یمن به رهبری پادشاهی عربی سعودی با این پیشنهاد موافقت کرد.
بر اساس توافقات انجام شده باید یک هواپیمای بین‌المللی برای انتقال آنها وارد صنعا می‌شد که این امر با مخالفت شبه نظامیان حوثی مواجه شد.
از سوی دیگر و به گزارش مرکز رسانه‌ای نیروهای مسلح یمنی، ۶ تن از شبه نظامیان حوثی روز پنج شنبه توسط نیروهای ارتش ملی کشته شده و ۸ تن دیگر مجروح شدند.
این افراد قصد داشتند به مرکز ارتش ملی در منطقه الحلو در بخش المصلوب واقع در استان الجوف نفوذ کنند.
۱۲ تن از حوثی‌ها نیز طی عملیات نظامی که توسط ارتش بخش باقم در شمال صعده انجام شد، کشته و تعدادی دیگر نیز مجروح شدند.
تیم‌های مهندسی ارتش ملی در بخش باقم در حال پاکسازی مزارع و جاده‌های عمومی از مین‌های زمینی و بمب‌های دست سازی است که توسط شبه‌نظامیان حوثی تحت حمایت ایران، کار گذاشته شده‌اند.
ابو مکیه، مسئول پشتیبانی تدارکات جبهه الملاحیط حوثی و تعدادی از همراهان وی نیز طی درگیری با نیروهای ارتش ملی کشته شدند.
این در حالی است که نیروهای ارتش ملی، روز پنج شنبه ۱۸ تن از عناصر شبه نظامی حوثی در حجه واقع در غرب صعده را نیز کشتند. این افراد که قصد ورود به مرکز ارتش ملی در حومه بخش حیران را داشتند، توسط نیروهای ملی متوقف شده و تعداد دیگری از آنها نیز مجروح شدند.