چراغ سبز شورای امنیت به دولت لیبی جهت آزادی دارایی‌های بلوکه شده

فراخوان عمومی برای تجمعات اعتراضی به وخیم‌تر شدن اوضاع

قاهره: جمال جوهر

پس از توقف درگیری‌ها و بازگشت آرامش به شهر طرابلس پایتخت لیبی در روزهای اخیر، منطقه «النجیله بورشفنانه» در جنوب غربی پایتخت از صبح روز گذشته شاهد درگیری‌های شدید با اسلحه‌های سنگین و نیمه سنگین بود.
به گزارش الشرق الاوسط، روزنامه لیبی «الایام»، به نقل از یک منبع آگاه از منطقه درگیری نوشت: درگیری شدیدی میان نیروهای گردان وابسته به الجویلی، فرمانده منطقه غربی دولت وفاق و نیروهای وابسته به گردان های طرابلس رخ داد.
این منبع آگاه گفت: این درگیری‌ها با هدف کنترل محیط پیرامون طرابلس صورت می‌گیرد.
از سوی دیگر یک منبع آگاه به «الشرق الوسط» گفت: «درگیری‌ها از سپیده‌دم دیروز در جنوب شرقی لیبی بین گردان نیروهای صلح منطقه الکفره و یک گروه مسلح از گروه‌های چادی، به وقوع پیوست و اکنون عملیات تعقیب آنها در صحرای لیبی دنبال می شود.
وی تاکید کرد که نیروهای نظامی در این عملیات برخی از «مزدوران چادی» را دستگیر کردند اما تعداد آنها نامشخص است.
این رویدادها همزمان با فراخوان برخی از فعالان فرهنگی برای دعوت به تظاهرات امروز (شنبه) در طرابلس و محکوم کردن «هرج و مرج، فساد و دستکاری سیاسی ارگان‌های اجرایی در کشور» شد.
جنبش «نویسندگان و روشنفکران لیبی» از همه لیبی‌ها خواستند در اطراف «شهر قدیمی مارکوس» در طرابلس پایتخت این کشور، قبل از برگزاری تظاهرات در میدان شهدا تجمع کنند و به شرایط بد زندگی در این کشور اعتراض کنند.
این جنبش روز گذشته در بیانیه‌ای گفت تظاهرات آنها در راستای محکوم کردن «هرج و مرج‌ها، فساد و دستکاری‌های سیاسی برخی از مسئولان سیاسی و اجرایی» است.
در همین حال، شورای امنیت که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک جلساتی برگزار کرده، چراغ سبز خود را به لیبی برای آزادکردن دارایی‌های بلوکه شده نشان داد.
اواف اسگن رئیس کمیته سازمان ملل متحد در لیبی، از آمادگی خود برای همکاری با دولت وفاق ملی درباره آزادی دارایی‌های بلوکه شده خبر داد.
این در حالی صورت می‌گیرد که ایالات متحده و انگلیس با سازمان کمک‌رسانی دانمارک توافقنامه‌ای جهت ادامه پروژه پاک‌سازی مین در سرت را امضا کردند.
از سوی دیگر غسان سلامه فرستاده سازمان ملل به لیبی در بیانه‌ای از آمادگی مسئولان لیبی برای انتخاب قوه مجریه‌ جدید خبر داد.
وی در این بیانیه از حمایت بی دریغ خود در ایجاد هماهنگی‌های لازم بین قوه مقننه و مجریه در لیبی تاکید کرد و گفت: «با سازش و امضای توافقنامه‌ها از سازمان‌های دولتی محافظت و وحدت ملی را تقویت کند».