ریاض از جسد خاشقجی بی خبر است و شاهزاده بن سلمان اطلاعی از حادثه نداشت

زیر خارجه سعودی اعلام کرد آنچه که برای جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی رخ داد «اشتباهی بزرگ» بود و همه مسئولان این پرونده برای محاکمه معرفی خواهند شد.
به گزارش الشرق الاوسط، عادل الجبیر روز گذشته در گفت و گو با شبکه آمریکایی «فاکس نیوز» با اشاره به روابط «استراتژیک» میان واشنگتن و ریاض گفت: «این رابطه از مرحله قضیه خاشقجی و پیامدهای دیپلماتیک آن عبور خواهد کرد.»
وی اظهار کرد: ملک سلمان بن عبدالعزیز خادم حرمین شریفین «مصمم است تا مسئولان کشته شدن این روزنامه نگار را مجازات کند و برای عدم تکرار موارد مشابه توسط دستگاه های امنیتی ساز و کار جدید وضع کند».
الجبیر همچنین گفت که «ریاض اطلاعی از مکان جسد مال خاشقجی ندارد» و افزود: رهبری سعودی در ابتدا تصور کرد که خاشقجی کنسولگری سعودی در استانبول را ترک کرده است، اما پس از دریافت گزارش هایی از ترکیه، مقامات سعودی شروع به تحقیقات و بررسی های گسترده کردند که منجر به کشف مسئله «کشته شدن خاشقجی در کنسولگری» شد.
الجبیر بیان کرد: «ما اطلاعی از جزئیات این رویداد نداریم همین طور اطلاعی از جسد نداریم.» وی اضافه کرد که دادستانی عمومی سعودی دستور داد تا ۱۸ نفر «به عنوان گام اول در مسیری طولانی» بازداشت شوند. او همچنین گفت: «افرادی که دست به این عمل زدند کاری فراتر از اختیارات خود را انجام داده اند. خطای فاحشی رخ داد و با ناپدید کردن جسد خطای بزرگتری مرتکب شدند.»
الجبیر تاکید کرد که شاهزاده محمد بن سلمان ولی عهد سعودی «اطلاعی از این ماجرا نداشت».
او درباره احتمال مثله کردن جسد نیز گفت: «ما یک نظام مستبد نیستیم، ما نظام پادشاهی هستیم». او همچنین وعده داد که طبق ضوابط همه خاطیان به سزای اعمالشان خواهند رسید. وی کشته شدن خاشقجی در کنسولگری سعودی در استانبول را یک «انحراف» توصیف کرد.