کشته شدن دو افسر با درجه سرلشکری از ارتش رژیم در دمشق و دیر الزور

سوری ها در حال بازدید از ویرانه های خانه های خود هستند که بر اثر انفجار بشکه های مواد منفجره در شهر معره النعمان در جنوب استان ادلب ویران شدند (عکس از رویترز)

سوری ها در حال بازدید از ویرانه های خانه های خود هستند که بر اثر انفجار بشکه های مواد منفجره در شهر معره النعمان در جنوب استان ادلب ویران شدند (عکس از رویترز)

گزارش های رسیده از جبهه قلمون در مرزهای شمال شرقی سوریه و لبنان، حاکی از ادامه نبردها بین نیروهای معارض سوری از یک سو و نیروهای حزب الله لبنان از سوی دیگر است که از نیروهای رژیمی سوریه حمایت می کنند. بنا به اطلاعات رسیده نبردها با آغاز هفته در محور یبرود – رنکوس – عسال الورد، ادامه خواهد یافت، اما ناظران پیش بینی می کنند با آغاز جنگ واقعی که قرار است در ساعت های آتی آغاز شود، این نبردها تشدید شود.

دیده بان حقوق بشر در سوریه، درگیری های روزهای اخیر را با اینکه تعداد زیادی کشته بر جای گذاشت، اما آنها را به عنوان نبردهای اطلاعاتی توصیف کرد. اما در حالی که «جیش الفتح»، که همه گروههای معارض در قلمون را در بر می گیرد، از کشته شدن ۶۰ نفر از حزب الله طی ساعت های گذشته خبر داد، حزب الله طی بیانیه ای اعتراف کرد که از زمان آغاز درگیری ها در منطقه تنها سه نفر از عناصر خود را از دست داده است.

از سوی دیگر، با اینکه حزب الله روز گذشته به پیروزی خود در به دست گیری کامل منطقه پیرامون شهرک عسال الورد و پاک سازی آن و متصل کردن آن به شهرک بریتال در لبنان اشاره داشت، «جیش الفتح» اعلام کرد که پس از نفوذ حذب الله به شهرک عسال الورد ، مبارزان او برای جلوگیری از نفوذ مجدد دشمن و به دام انداختن آن، اقدام به عقب نشینی تاکتیکی از شهرک کردند. رامی عبدالرحمن مدیر دیده بان حقوق بشر سوریه، گفت که تپه هایی که حزب الله در چند ساعت گذشته در عسال الورد به دست گرفت، ارزش استراتژیک ندارند، و تسلط کامل حزب الله بر منطقه الجردیه که تا عمق ۴۵ کیلومتری امتداد دارد را نفی کرد.

از سوی دیگر، گزارش های میدانی از نبردهای جاری در جبهه های دیگر سوریه حاکی از کشته شدن تعداد زیادی از افسران نظام دارد که دو نفر از آنها با درجه سرلشکری هستند که یکی از آنها در استان دیر الزور در شرق کشور و دیگری در فرودگاه نظامی بلی در حومه دمشق بین شهرهای دمشق و سویدا در جنوب سوریه کشته شدند.