حوثی‌ها به مانع تراشی برای کمیته هماهنگی استقرار نیروهای مشترک الحدیده ادامه می‌دهند

عدن: علی ربیع

رهبران حوثی‌ها روز گذشته در خصوص قبول توافقنامهٔ سوئد ابراز پشیمانی کردند همزمان با آن نیز به ایجاد خلل در کارهای کمیته هماهنگی برای استقرار نیروهای مشترک در الحدیده ادامه دادند.
به گزارش الشرق الاوسط، حسن زید وزیر ورزش حوثی‌ها اعتراف کرد قبول این توافقنامه اشتباه بود؛ چرا که در اثر آن حوثی‌ها بسیاری از امتیازات انسانی خود را در جامعهٔ جهانی و سازمان ملل از دست دادند و نگاه‌ها تنها معطوف به لجاجت آنها و امتناع از اجرای توافقنامه توسط آنها شده‌است.
وی روز گذشته در فیسبوک خود نوشت: این مذاکرات حملهٔ رسانه‌ای و حقوقی در وسائل ارتباطی جهانی و همچنین سازمان‌های رسمی، بین‌المللی و مردمی را تحت الشعاع قرار داد.
وی اعتراف کرد که هم‌اکنون تمام تمرکزها روی موانع اجرای توافقنامه، جزئیات و چگونی اجرای آن است و در سایهٔ پذیرش توافقنامهٔ سوئد شیطان آنها را وارد تونل تاریکی کرده‌است.
زید پیش از این پس از مخالفت ناظران بین‌المللی و کمیته هماهنگی برای استقرار نیروهای مشترک به فرماندهی ژنرال کومارت با خروج از بندر الحدیده اقدام به اخراج آنها کرده‌بود و محمد عبدالسلام سخنگوی حوثی‌ها این ژنرال را ضعیف توصیف کرده که قادر به اجرای مأموریت خود نیست.
بر اساس اظهارت منابع دولتی نمایندگان حوثی‌ها در کمیته هماهنگی برای استقرار نیروهای مشترک همچنان از نشست با نمایندگان دولت یمن امتناع می‌کنند و همزمان به حملات خود و استفاده از سلاح در الحدیده ادامه می‌دهند.
استفان دوجاریک سخنگوی دبیرکل سازمان ملل نیز دو روز گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی عنوان کرد پاتریک کومارت، فرمانده کمیته هماهنگی برای استقرار نیروهای مشترک هفتهٔ گذشته دو مرتبه با هریک از اطراف درگیری یمن برای رسیدن به راه‌های مورد قبول دو طرف جهت استقرار نیروها در سه بندر و مناطق حساس الحدیده بر اساس توافقنامه استکهلم دیدار کرد.
وی عنوان کرد کومارت اکنون در حال مذاکره در خصوص تسهیل عملیات انسانی بعد از رد پیشنهادی از جانب حوثی‌ها در این خصوص است که دولت یمن با آن موافقت کرد و شامل ایجاد گذرگاهی در جنوب شرقی از بندر حدیده به صنعا بود.
علیرغم مرور یک ماه از مذاکرات سوئد اما توافقات در خصوص الحدیده، تعز و اسرا هنوز فقط در حد نوشته باقی مانده‌است و امکان آن وجود دارد که در خصوص پروندهٔ اسرا که قرار است در پایتخت اردن بررسی شود، از جانب حوثی‌ها کارشکنی صورت گیرد.
خالد الیمانی وزیر خارجهٔ یمن نیز از ارائه گزارشی در خصوص کارشکنی حوثی‌ها توسط هیئت‌های یمن، سعودی و امارات متحدهٔ عربی به دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت خبر داد.
وی ضمن اشاره به اینکه حوثی‌ها هیچ‌یک از توافقات را عملی نکردند عنوان کرد امروز یمن تحت نظارت جامعهٔ جهان است و قطعنامهٔ ۲۴۵۱ سازمان ملل نیز رد خصوص آن صادر شده‌است.