بی‌اهمیتی البشیر به عدم مذاکرهٔ جنبش‌های شورشی دارفور با دولتش

خارطوم: «الشرق الأوسط»
لندن: مصطفی سری

روز گذشته سودان شاهد تظاهرات دو منطقهٔ الکلاله در جنوب خارطوم و صابرین در شمال ام درمان به دعوت تجمع صاحبان حرف و صنعتگران سودان بود.
به گزارش الشرق الاوسط، صدها نفر در الکلاله به خیابان ریختند و با حمله و دستگیری پلیس مواجه شدند اما هنوز آماری از مجروجان به دست نیامده است.
در صابرین نیز علیرغم حضور امنیتی شدید مریم علیه دولت به پا خواستند اما با خشونت پلیس مواجه شدند و در نتیجهٔ آن به دسته‌های کوچک‌تر در دخل این منطقه تقسیم شدند.
سخنگوی ائتلاف معارض عنوان کرد پیش از این اعتراضات در مناطق قدیمی و پیشینه دار و از جانب طبقهٔ متوسط بود اما با مشارکت این دو منطقه، طبقه کارگر و مناطق حاشیه‌ای وارد تظاهرات شدند.
از سوی دیگر تجمع صاحبان حرف سودان که برای تظاهرات یک هفته‌ای جدول زمانبندی مشخص کرده بود از حرکت کاروانی از اعتراض کنندگان در روز پنجشنبه از دل خارطوم همزمان با نیالا، الفاشر، الابیض و ابوجبیهه خبر داد که پنجمین کاروانی است که با اعلام زمان و مکان تظاهرات نیروهای امنیتی را به چالش می‌کشند.
تجمع صاحبان حرف سودان نیز از صاحبان حرف سودانی واجد شرایط در همه جای جهان دعوت به عمل آرود تا معاهده نامه‌ای امضا کنند که به موجب آن بعد از سرنگونی رژیم حاکم از تخصص‌های خود برای آبادانی کشور استفاده کنند.
در این میان، سفارت روسیه در خارطوم اطلاعات منتشر شده در روزنامهٔ «تایمر» بریتانیایی مبنی بر مشارکت «مزدوران روس» در سرکوب اعتراضات سودان را رد کرد و آن را تبلیغات دروغین رسانه‌ها عنوان کرد.
ولادیمیر تومسک مسئول بخش رسانه‌ای سفارت گفت: با مسئولیت تمام تأکید می‌کنیم که کارشناسان روس متعلق به سازمان‌های غیردولتی آنگونه که برخی رسانه‌های غربی بی‌وجدان اعلام کردند در سرکوب اعتراضات سودان مشارکت ندارند.
از سوی دیگر عمر البشیر رئیس‌جمهور سودان جنبش‌هایی معارض در دارفور را تحقیر کرد که به دلیل اعتراضات مردمی مذاکره با حکومتش را رد می‌کنند.
وی در خطاب به نمایندگان نیروهای سیاسی در جنوب دارفور ضمن اشاره به اینکه بحران کشور باعث شد برخی جنبش‌ها اعلام کنند که با دولت وارد مذاکره نمی‌شوند، گفت: آنها گفتند نیازی به توافق با دولت نیست چرا که سرنگون می‌شود..انتظار شما به طول می‌انجامد… ما نیز منتظر آنها نخواهیم بود و با توجه به مسئولیت دولت سعی در تحقق صلح خواهیم کرد.