ملا محمد طیب آغا مسؤل دفتر طالبان در دوحه، مذاکرات در تهران را رهبری کرد – عکس از الشرق الأوسط

ملا محمد طیب آغا مسؤل دفتر طالبان در دوحه، مذاکرات در تهران را رهبری کرد – عکس از الشرق الأوسط

در حالی که ایران اخیراً به طور پیوسته حمایت از جنبش طالبان افغانستان را آغاز کرده و به پرداخت دستمزد برخی از مبارزان جنبش و دادن اسلحه به آن ها اقدام کرده است، دولت ایران، از درخواست افتتاح نمایندگی برای این جنبش در تهران استقبال کرد.

یکی از رهبران جنبش «طالبان افغانستان»، که نخواست نامش فاش شود، فاش کرد که هفته گذشته یک هیئت بلند پایه به منظور تلاش برای افتتاح نمایندگی در ایران، به پایتخت این کشور سفر کرد. وی توضیح داد: «هیئتی متشکل از ۱۱ نفر به ریاست ملا محمد طیب آغا، مسؤل دفتر جنبش در دوحه، هفته گذشته برای سه روز به تهران سفر کرد و طی این سفر با محمد جواد ظریف وزیر خارجه و قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران دیدار کرد». وی افزود که این هیئت، درخواستی رسمی به ظریف رائه داد تا به جنبش اجازه گشایش دفتر نمایندگی در تهران داده شود، علاوه بر این درخواستی هم برای کمک ایران، جهت مبارزه با سازمان داعش و سربازان آمریکایی در افغانستان داده شد.

ملا محمد طیب آغا به شیوایی عربی صحبت می کند، و تا زمان سرنگونی این جنبش در پایان سال ۲۰۰۱، به عنوان رئیس دفتر ملا محمد عمر، رهبر طالبان افغانستان بود.