کی مون با الزیاتی آرایش کنفرانس را بررسی کرد… بلأخره هیئت شورشیان صنعا را به مقصد ژنو ترک کرد

1434296361044601400_0

بلأخره پس از دو روز اختلافات گسترده درباره تعداد نمایندگان شرکت کننده از هر حزب و دستور العمل مذاکرات، هیئتی از شورشیان حوثی و نمایندگانی از علی عبد الله صالح رئیس جمهور سابق یمن و همچنین نمایندگانی از دیگر احزاب یمنی صنعا پایتخت یمن را به مقصد ژنو ترک کردند. اما با وجود این که سازمان ملل متحد شک و تردید درباره برگزاری این کنفرانس را بر طرف کرد، هنوز هم حالتی از ابهام و تناقض بر کنفرانس صلح ژنو درباره یمن سایه افکنده است.

احمد فوزی، سخنگوی سازمان ملل در کنفرانسی مطبوعاتی که روز گذشته در مقر سازمان ملل در ژنو برگزار شده بود تأکید کرد که تمامی طرف های یمنی دعوت شده، از امروز در مذاکرات ژنو حضور خواهند یافت، از جمله هیئتی متشکل از حوثی ها و حزب صالح، که نمایندگانی از حزب های «اللقاء المشترک» و «جنبش جنوب» را در خود دارند نیز در این کنفرانس شرکت خواهند کرد.

با این حال سازمان ملل متحد روز گذشته در پی صدور بیانیه ای مبنی بر مشخص کردن دو مرجع برای مذاکرات ژنو، که یکی طرح ابتکار خلیج و دیگری برون رفت های گفتگوهای ملی است، باعث جنجال شد، به ویژه اینکه مرجع بودن قطعنامه شماره ۲۲۱۶ شورای امنیت، که تا چند روز پیش به عنوان مرجع اساسی مذاکرات شمرده می شد، نا دیده گرفته شد. این قطعنامه بر ضرورت عقب نشینی کامل حوثی ها از شهرهای اشغال شده و تحویل دادن اسلحه خود به دولت تأکید داشت.

هر چند سخنگوی سازمان ملل سعی کرد در طی کنفرانس مطبوعاتی این امر را اصلاح کند و عنوان کرد که سه مرجع برای این گفتگوها وجود دارد، اما هیئت رسمی دولتی یمن با تأکید بر موضع خود نسبت به «مرجع ها»، از پذیرفتن هر ادعای بالقوه و یا تصویب قطعنامه ای دیگر غیر از قطعنامه ۲۲۱۶ ، امتناع کرد.

اما در زمینه میدانی، روز گذشته ، یمن شاهد تحولی چشم گیر بود. به طوری که حوثی ها موفق شدند پس از هفته ها درگیری با نیروهای طرفدار عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور یمن، کنترل شهر الحزم مرکز استان شمالی الجوف هم مرز با عربستان سعودی را به دست گیرند.