شیخ صباح الاحمد جابر الصباح، امیر کویت - عکس از خبرگزاری فرانسه

شیخ صباح الاحمد جابر الصباح، امیر کویت – عکس از خبرگزاری فرانسه

شیخ صباح الاحمد جابر الصباح، امیر کویت عصر روز یکشنبه در پاسخ به دعوت حسن روحانی رییس جمهور ایران وارد تهران شد.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در حاشیه استقبال از امیر کویت درجمع خبرنگاران گفت:‌ «روابط با کویت اهمیت زیادی برای ایران دارد و منافع، تاریخ و نگرانی‌های مشترک و زمینه‌های زیادی برای گسترش روابط میان دو کشور وجود دارد.»

به گزارش خبرگزاری ها، امیر کویت در سفر به تهران با حسن روحانی رییس جمهور و نیز آیت الله خامنه ای رهبر ایران دیدار خواهد کرد.

در این سفر هیئتی عالی رتبه از وزرای اقتصاد، تجارت ، خارجه و نفت، امیر کویت را همراهی می کنند.

گفته می شود در این سفر توسعه همکاری های دو جانبه و پیگیری موافقت نامه های بین دو کشور در طول چند سال گذشته و رایزنی پیرامون تحولات منطقه و به ویژه خاورمیانه از دستور کار دو رییس کشور است.

همچنین قرار است طی این سفر ۵ توافق نامه و یادداشت تفاهم در زمینه های حمل و نقل و گردشگری، همکاری ورزشی، محیط زیست، گمرک بین دو طرف امضا شود و اسناد امنیتی نیز بین دو کشور مبادله شود.

اگر چه روابط ایران و کویت در سال های اخیر با تنش هایی روبرو بوده اما دو طرف تلاش کرده اند سطحی قابل قبول از روابط را حفظ کنند.

برخی ناظران گفته اند که یکی از اهداف مهم سفر امیر کویت به تهران، میانجیگری بین ایران و عربستان سعودی است.

محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور سابق ایران نیز در سال ۲۰۰۶ به کویت سفر کرد تا انتخاب شیخ صباح الاحمد را به عنوان امیر جدید این کشور تبریک بگوید.

علیرضا عنایتی سفیر ایران در کویت اواخر اردیبهشت ماه سال جاری با توجه به سفر امیر کویت به ایران گفت که این سفر «در راستای تحکیم صلح و ثبات در منطقه، تأکید مناسبات با همسایگان، لزوم همکاری جمعی و منطقه ای و رویکردی مبتنی بر گفتگو بسیار مفید و مثمر ثمر خواهد بود.»

محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه ایران روز جمعه در دیدار در الجزیره و در حاشیه اجلاس وزیران خارجه کشورهای غیرمتعهد با شیخ صباح الخالد الصباح وزیرخارجه کویت، سفر امیر این کشور به ایران را نقطه عطف و ایجاد فصل جدیدی در روابط دو کشور دانست.

وزیر امور خارجه کویت هم با اشاره به تلاشهای کشورش در جهت توسعه و تقویت روابط دوستانه و برادرانه بین کلیه کشورهای منطقه ، از رویکرد و خط مشی حکیمانه حسن روحانی تمجید کرد.
امیر کویت به همراه سلطان عمان ، بلندپایه ترین مقامات عربی هستند که از هنگام روی کار آمدن دولت حسن روحانی در ایران، به تهران رفته اند.

کویت هم اکنون رییس دوره ای دو سازمان عربی اتحادیه عرب و نیز “شورای همکاری خلیج” است.

دکتر حسن احمدی، عضو مرکز مطالعات و تحقیقات استراتژیک، درباره سفر امیر کویت به تهران گفت: «با روی کار آمدن دولت روحانی و تغییر خط مشی ها در سیاست خارجی و به ویژه کشورهای عربی شاهد این هستیم که کشورهای عربی و به خصوص کشورهای حوزه خلیج سعی در برقراری روابط دوستانه ای با ایران دارند و ایران هم سعی کرده این روابط را در سطح خوبی قرار دهد، لذا سفر شیخ صباح آل‌احمد الصباح، سفری بسیار مهم تلقی می شود که می تواند فصلی تازه از روابط منطقه ای را برای ایران فراهم کند».

وی افزود : «از آنجایی که هیات همراه امیر کویت ترکیبی اقتصادی و سیاسی است این سفر می تواند همکاری های تجاری و اقتصادی دو کشور را بدون مشکلات امنیتی و سیاسی به نتیجه برساند”»

این کارشناس سیاسی کشورهای عربی معتقد است که «شیخ صباح آل ‌احمد الصباح می تواند نقش جدی در توسعه روابط دوستانه میان ایران و دیگر کشورهای عربی منطقه ایفا کند و پیام دوستی ایران را به دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس برساند، چرا که امیر کویت فعلا ریاست دوره ای “شورای همکاری خلیج” را بر عهده دارد و به واسطه این مسوولیت می تواند سطح روابط ایران و دیگر اعضا به ویژه عربستان سعودی را تغییر دهد».

همچنین دکتر محمد ایرانی، سفیر اسبق ایران در لبنان و اردن و کارشناس مجمع تشخیص مصلحت نظام، به شرق پارسی گفت : «دولت روحانی بسیار تلاش کرده تا رابطه خوبی را با کشورهای عربی برقرار کند و یخ های سردی را که در دوره پیش به وجود آمده بود ذوب کند و در این میان کشورهای همسایه جنوبی ایران و حوزه خلیج فارس از اهمیت بیشتری برخوردار است، چرا که اشتراکات و منافع کشورهای این حوزه بسیار فراوان است و نگرش دیپلماتیک نیز بر این است که زمینه های اقتصادی و سیاسی و فرهنگی افزایش یابد. لذا با آمدن امیر کویت به ایران رابطه به کشورهای حوزه خلیج فارس بهبود بیشتری خواهد یافت».

این کارشناس حوزه کشورهای عربی معتقد است که «حضور امیر کویت در ایران که شخصیتی بلند پایه محسوب می شود زمینه های توسعه تجاری، اقتصادی، سیاسی را فراهم می کند و هرگونه بی ‌توجهی به این سفر می تواند روابط ایران را با کویت به فضای گذشته دوباره سوق می دهد».

روزنامه ها و رسانه های ایران از چند روز پیش به تحلیل و واکنش درباره سفر امیر کویت به تهران پرداخته اند.

روزنامه “ایران”، که ارگان رسمی دولت ایران محسوب می شود روز یکشنبه با استقبال از این سفر نوشت که امیر کویت پس از روی کار آمدن دولت یازدهم با استقبال از سیاست‌های دولت روحانی، از ایران به عنوان کانون ثبات در منطقه یاد کرد و خواهان بهبود روابط با ایران شد.

این روزنامه همچنین نوشت که انتظار می رود حضور امیر کویت در تهران آغازگر فصل نوینی از افزایش همکاری‌ها میان دو کشور و رفع کدورت‌هایی باشد که در سال‌های گذشته به واسطه روابط پرافت و خیز ایران و کشورهای عربی شکل گرفته است.

به نوشته روزنامه ایران به نظر می‌رسد که این سفر فرصتی مهم در گشودن باب مناسبات دوستانه ایران با کشورهای میانه‌روی عربی است.

روزنامه “دنیای اقتصاد” هم نوشت به‌رغم فراز و نشیب‌های روابط دو کشور ایران و کویت در طول سال‌های گذشته، در مجموع مناسبات و همکاری‌های دوجانبه در ابعاد گوناگون، از روند مطلوبی برخوردار است و هیات‌های متعددی در سطوح مختلف میان دو کشور مبادله شده و اسناد متعددی نیز در زمینه‌های مختلف همکاری بین دو کشور به امضا رسیده است.

به نوشته این روزنامه، در دو دوره سازندگی و اصلاحات شاهد گسترش روابط میان ایران و کویت و ثبات نسبی آن بودیم؛ اما در سال‌های اخیر و تحت‌تاثیر سرد شدن روابط ایران و عربستان و همچنین تحولات بهار عربی و ناآرامی‌های بحرین، روابط دو کشور بار دیگر به پایین‌ترین سطح خود رسید. در همین حال، با پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری، تمایل به بهبود روابط متقابل ایجاد شده است.

“دنیای اقتصاد” نوشته است که به باور کارشناسان به نظر می‌رسد امیر کویت میانه‌روی در روابط خود با همه همسایگان را اساس سیاست خارجی خود قرار داده است.

روزنامه “نسل فردا” نیز مانند بعضی دیگر از رسانه ها در ایران، از امیر کویت به عنوان “میانجی روابط ایران و عربستان سعودی” نام برده و نوشته است که بهبود روابط دو کشور ایران و عربستان سعودی، گزینه‌ای است که اهداف ملی و فرامنطقه‌ای آن‌ها را، به نحو مطلوب‌تری تامین خواهد کرد.