دختران سوری بخش بزرگی از کارگران مزارع حشیش لبنان را تشکیل می‌دهند

ساکنان روستای الیمونه در منطقۀ البقاع لبنان هر ساله ماه‌ها برای برداشت غیرقانونی حشیش کار می‌کنند.
به گزارش الشرق الاوسط، اما هر لحظه ممکن است این ممنوعیت که دهه‌ها برقرار است برداشته شود؛ چرا که پارلمان لبنان بنابر پیشنهاد نمایندگان منطقه البقاع دنبال راه قانونی کردن آن برای استفاده در زمینه مصارف پزشکی و بارور کردن اقتصاد لبنان است.
دختران سوری بعد از فرار خود و خانواده‌هایشان در اثر جنگ سوریه به لبنان اکثریت کارگران این مزارع را تشکیل می‌دهند.
در واقع کاره پاره وقت مزارع شاه دانه یا حشیش تا پایان موسم کاشت که در پایان اکتوبر است بهترین کاری است که این دختران می‌توانند در کشور میزبان داشته‌باشند.
کاشت شاه دانه در البقاع در زمان جنگ داخلی لبنان (۱۹۷۵ – ۱۹۹۵) شکوفا شد. دولت و برنامه عمران ملل متحد سعی کردند تا محصولات دیگری را جایگزین این محصول بکنند اما نتیجه نداد و کشاورزان به کاشت دوبارۀ آن روی آوردند.
بر اساس منابعی آگاه، بخش عمده این کشاورزی غیرقانونی در مناطقی صورت می‌گیرد که حزب‌الله هم‌پیمان ایران در مناطقی نزدیک مرزهای سوریه تحت کنترل خود دارد.
علیرغم اینکه کشت این محصول درآمد خوبی دارد اما شهروندان اذعان دارند که بخش اعظمی درآمد از آن به جیب تجار بزرگی می‌رود که آن را به اروپا و دیگر مناطق جهان قاچاق می‌کنند.
کارشناسان اقتصادی هدف از قانونی کردن حشیش را افزایش درآمد لبنانی می‌دانند که در اثر جنگ مستمر سوریه آسیب فراوان دید و می‌توان از طریق آن به کشاورزان برای درآمد بهتر و ایجاد فرصت‌های کاری کمک کرد.
آنتوان حبشی نماینده شهر دیر الاحمر که نزدیک روستای الیمونه است در این باره می‌گوید: ایده قانونی کردن حشیش زمانی به ذهنم رسید که متوجه شدم تمام محصولات قانونی نمی‌تواند جای آن را در منطقه ما بگیرد.
وی افزود: به همین دلیل فکر کردم یک محصول غیرقانونی داریم که با استفاده از آن در مصارف پزشکی می‌توان آن را مثبت کرد. با قانونی کردن حشیش به کشاورزان کمک می‌کنیم که با عزت زندگی کنند. همچنین از قاچاق غیرقانونی آن جلوگیری می‌کنیم و همزمان باعث ورود اموال به خزانه حکومت می‌شویم.
وی امیدوار است که اروپا، آمریکای جنوبی، استرالیا و کانادا شاه دانه طبی را از لبنان وارد کنند اما در خصوص بررسی پیشنهاد قانونی کردن کشت این محصول در پارلمان همچنان موعدی مشخص نشده‌است.