شورشیان شیعه حوثی در ایست بازرسی در صنعا – عکس از رویترز

شورشیان شیعه حوثی در ایست بازرسی در صنعا – عکس از رویترز

منابع آگاه به الشرق الاوسط گفته اند که چندین فرد نظامی ایرانی که در مقر سازمان امنیت ملی یمن در بازداشت به سر می بردند، روز چهارشنبه توسط شورشیان حوثی که اکنون اغلب نقاط صنعا پایتخت این کشور را در کنترل دارند، آزاد شده اند.

شورشیان شیعه روز چهارشنبه با ورود به مقر سرویس های اطلاعاتی یمن که در منطقه صراف در مرکز صنعا قرار دارد، ملوانان کشتی جهان ۱، کشتی ایرانی که در ژانویه سال ۲۰۱۳ در سواحل یمن توقیف شده بود، را آزاد کردند.

مقامات یمن در هنگام توقیف این کشتی اعلام کردند که از آن برای قاچاق محموله بزرگ سلاح برای نیروهای حوثی استفاده شده است.

یک منبع امنیتی که خواست نامش فاش نشود به الشرق الاوسط گفت که شورشیان حوثی برای آزاد کردن این افراد که در میان آنها کارشناسان نظامی وابسته به سپاه ایران هم حضور داشتند، تلاش زیادی کردند.

وی افزود که این اقدام ثابت می کند حوثی ها همچنان در حال تلاش برای اجرای نقشه های منطقه ای در یمن هستند.

در همین حال، خبرگزاری فرانسه روز پنج شنبه گزارش داد که مقامات یمن دو ایرانی را که امسال به اتهام آموزش شورشیان شیعی در فرودگاه بین المللی صنعا بازداشت کرده بودند، آزاد کرده اند.

آزادی این دو نفر در پی میانجیگری عمان، کشور همسایه یمن که روابط خوبی با ایران دارد، تحقق یافت.

این دو ایرانی با یک فروند هواپیمای عمانی، فرودگاه صنعا را به مقصد عمان ترک کردند.

در این میان، عبدربه منصور هادی رییس جمهور یمن روز چهارشنبه با صدور حکمی، صالح الصمد از سازمان حوثی انصارالله، و یاسین مکاوی، وابسته به جنبش جدایی طلب موسوم به الحراک که در جنوب یمن مستقر است، را به عنوان مشاوران جدید ریاست جمهوری منصوب کرد.

این انتصابات بخشی از توافق اخیر با میانجیگری سازمان ملل بین دولت مرکزی یمن و حوثی ها برای پایان دادن به درگیری است که اوایل این هفته به افتادن صنعا به دست شورشیان انجامید.

دولت یمن همچنین موافقت کرده است که بهای سوخت را ۱۵ درصد کاهش دهد، و بدین ترتیب افزایش قیمت جنجالی را که در ماه ژوئیه منجر به ناآرامی شد، و حوثی ها را به بسیج و ایجاد مقرهای اعتراضات در پایتخت به مدت یک ماه شد، لغو می کند.