نشست سه گانه صلح سوریه میان سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه (راست)، اخضر ابراهیمی نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه (وسط) و جان کری، وزیر خارجه آمریکادر ژنو برگزار شد.

نشست سه گانه صلح سوریه میان سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه (راست)، اخضر ابراهیمی نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه (وسط) و جان کری، وزیر خارجه آمریکادر ژنو برگزار شد.

اخضر ابراهیمی نماینده سازمان ملل در زمینه بحران سوریه بشار اسد رییس جمهور این کشور را مقصر شکست مذاکرات صلح ژنو ۲ خواند.

ابراهیمی اعلام کرد نماینده بشار اسد مانع برگزاری کنفرانس مطبوعاتی که وی ترتیب داده بود شدند. وی تصریح کرد قصد داشته در این کنفرانس دستور کار خود برای دور بعدی مذاکرات با تمرکز بر پایان دادن به خشونت و تروریسم و همچنین تشکیل دولت موقت را مطرح کند.

وی چنین شرایطی را برای سوریه نامناسب خواند که دور جدید مذاکرات هم به مانند دور پیش به بن بست خورد و بی نتیجه ماند.

وزیر امور خارجه سوریه: آمریکا مسئول شکست مذاکرات صلح است

ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه، ایالات متحده آمریکا را مقصر شکست دور دوم مذاکرات صلح سوریه خواند.

معلم در مصاحبه ای با تلویزیون ملی سوریه گفت آمریکا تلاش کرد «جو بسیار منفی برای گفتگوهای ژنو ایجاد کند.»

کری به روسیه هشدار داد تا کمک به سوریه را قطع کند

در حالی که سوریه آمریکا را مسئول شکست مذاکرات می خواند، جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده به روسیه هشدار داد تا ارسال سلاح به رژیم اسد را قطع کند. وی این کمکها را سبب «شکست مذاکرات برای پایان دادن به سه سال جنگ داخلی در این کشور» خواند.

کری در جاکارتا، پایتخت اندونزی، اظهار داشت که «روسیه لازم است که به حل مشکل کمک کند، و نه اینکه با ارسال اسلحه و کمکهای دیگر به اسد مشکلات بیشتری را بوجود آورد.»

عذرخواهی ابراهیمی به خاطر شکست مذاکرات صلح سوریه

دیروز یکشنبه ۱۶ فوریه نماینده سازمان ملل در زمینه بحران سوریه روز شنبه با عذرخواهی از مردم سوریه، شکست مذاکرات ژنو را اعلام کرد.

پس از یک هفته گفت‌وگو بین نمایندگان دولت و مخالفان سوریه در ژنو که در روزهای آخر با پیوستن معاونان وزرای خارجه روسیه و آمریکا هم به آنها پیوستند، ابراهیمی به خبرنگاران گفت، حتی تاریخی برای دور بعدی این مذاکرات تعیین نشده است.

او گفت: «همه طرف‌ها از دولت ومخالفان تا نمایندگان آمریکا و روسیه و حتی خود من باید برویم و برای مدتی فکر و مشورت کنیم و ببینیم که اساسا می‌خواهیم در چنین مذاکراتی به نتیجه برسیم یا نه. نمی‌توان برای دور بعدی مذاکرات تاریخی مشخص کرد چون دور بعدی هم می‌تواند در چنین تله‌ای بیفتد و بدون نتیجه بماند.»

ابراهیمی پس از گفت‌وگوی کوتاه ۳۰ دقیقه‌ ای با دولت سوریه و مخالفان، بدون خبر قبلی یک کنفرانس مطبوعاتی برگزار و پایان مذاکرات را اعلام کرد. وی در جریان این کنفرانس مطبوعاتی گفت: از نظر دولت سوریه مهم‌ترین موضوع اکنون مبارزه با تروریسم است. اما از نظر مخالفان، مهم‌ ترین موضوع انتقال قدرت است، به همین‌خاطر این مذاکرات شکست خورد.

اخضر ابراهیمی از مردم سوریه به‌خاطر اینکه نشست ژنو نتیجه‌ای نداشته عذرخواهی کرد و خطاب به دولت و مخالفان سوریه گفت که به فکر مردم باشید.