اگر چه صحت مدرک دکترای حسن روحانی تأیید شده است اما بحث و خبر درباره آن همچنان ادامه دارد – عکس از گتی ایمیجز

اگر چه صحت مدرک دکترای حسن روحانی تأیید شده است اما بحث و خبر درباره آن همچنان ادامه دارد – عکس از گتی ایمیجز

اگر چه دانشگاه کلدونیان گلاسکو در اسکاتلند به تازگی صحت مدرک دکترای حسن روحانی را تأیید کرده و حتی به او به خاطر انتخاب به عنوان رئیس جمهور ایران تبریک گفته است، اما به نظر می رسد ماجراهای مربوط به این مدرک به این زودی ها به پایان نمی رسد.

تازه ترین خبر به نقل از روزنامه  اسکاتلند هرالد حاکی از آنست که وزارت دفاع آمریکا با دانشگاه گلاسکو تماس گرفته و پایان نامه و مقالات دانشگاهی حسن روحانی را درخواست کرده است. البته این گزارش به صورت مستقل قابل تائید نیست اما گفته می شود مسئولان دانشگاه همچنان در حال گرفتن اجازه برای انتشار متن کامل پایان نامه هستند.

پیشتر در خبرها آمده بود که روحانی تا به حال چندین کار آکادمیک با نام قدیمی اش “حسن فریدون” منتشر کرده است. روحانی پیش از گرفتن مدرک دکترای خود با عنوان “انعطاف پذیری در شریعت اسلام”، مدرک کارشناسی ارشد را هم در از همان دانشگاه در رشته فلسفه دریافت کرده است.

دانشگاه کلدونیان گلاسگو دانشگاهی دولتی در شهر گلاسگوی اسکاتلند در شمال بریتانیا است که در سال ۱۹۹۳در پی ادغام دو موسسه آموزش عالی به نام‌های «پلی‌تکنیک گلاسگو» و «کویینز کالج» بنیان گذارده شد. در حال حاضر بیش از ۱۷هزار دانشجو در مقاطع کارشناسی تا دکترا در دانشگاه کلدونیان گلاسگو به تحصیل و پژوهش مشغولند.

تمرکز این دانشگاه بیشتر بر روی رشته‌های پیراپزشکی، علوم انسانی، حقوق و بازرگانی است. دانشگاه کلدونیان گلاسگو از نظر شمار دانشجو سومین دانشگاه بزرگ شهرگلاسگو و از نظر رتبه‌بندی عمومی در رده ۶۰ تا ۷۰ رده‌بندی دانشگاه‌های بریتانیا و همچنین در رده ۴۰۰ دانشگاه‌های جهان قرار دارد.

یکی از سخنگویان دانشگاه گلاسکو به روزنامه اسکاتلند هرالد گفته است که کار آکادمیک روحانی “توجه رسانه ها را از هنگام انتخاب وی به عنوان رئیس جمهور منتخب ایران جلب کرده است”.

پرس و جو و شایعات درباره مدارک تحصیلی حسن روحانی از هنگامی آغاز شد که بعضی وبسایت ها نوشتند از مدرک تحصیلی حسن روحانی در دانشگاه‌هایی که مدعی تحصیل در آنها بوده، خبری نیست.

چنین شایعه ای به سرعت مورد استقبال قرار گرفت چرا که شایعاتی مشابه درباره مدرک تحصیلی بعضی مقامات و مسئولان بلندپایه در ایران در گذشته گاه اثبات هم شده است. نمونه مشهور در این باره، مدرک دکترای علی کردان وزیر کشور در دوره نخست ریاست جمهوری احمدی نژاد بود که پس از جنجال های فراوان، تقلبی بودن آن اثبات و پس از آن کردان استیضاح شد.

کردان ادعا کرده بود مدرک دکترای خود را از دانشگاه اکسفورد گرفته است اما با استعلام تعدادی از خبرگزاری‌ها، مقام‌های دانشگاه آکسفورد رسما اعلام کردند که وی نه دکتری افتخاری و نه هیچ مدرک دیگری از این دانشگاه دریافت نکرده‌است. پس از بالاگرفتن قضیه دانشگاه آکسفورد بیانیه‌ای در این مورد صادر و در وب سایت دانشگاه قرار داد.

علبرضا زاکانی نماینده مجلس ایران در نطق پیش از دستور خود در ۳۱ شهریور ۸۷ در جریان استیضاح کردان گفت: “مدرک فوق لیسانس کردان هم مبنا و پایه ای ندارد و در روز شنبه که از آقای کردان سئوال کردم که دوره فوق لیسانس را چه زمانی آغاز و کی تمام کرده اید، وی در مورد مدت زمان تحصیل خود تردید داشت و البته خود وی هم اذعان کرد که وزارت علوم هم مدرک او را قبول نداشته و هیچ کجا این مدرک ارزشیابی نشده است”.

شاید از همان هنگام رسانه ها و وبسایت های خبری با جرأت بیشتری به شایعات درباره تقلبی بودن مدارک تحصیلی مقامات در ایران دامن می زنند و به همین دلیل در چند سال اخیر ابهاماتی درباره  دکترای فرهاد دانشجو، رئیس دانشگاه آزاد، محمد رضا رحیمی، معاون رییس جمهور، احمد توکلی، نماینده مجلس و نیز برخی دیگر از نمایندگان مجلس در ایران مطرح شده است.