دور تازه مذاکرات ایران با قدرت های جهان - وین-آژانس عکس اروپا

دور تازه مذاکرات ایران با قدرت های جهان – وین-آژانس عکس اروپا

آمریکا اعلام کرده است که دور تازه مذاکرات با ایران علاوه بر مسئله هسته ای، برنامه موشک های بالستیک این کشور را نیز مورد بررسی قرار می گیرد.

این گفته آمریکا در حالی مطرح شده است که مقامات ایرانی بارها تاکید کرده اند که مذاکرات این کشور با قدرت های بزرگ جهان فقط برنامه هسته ای را در بر می گیرد و هیچ موضوع دیگری از جمله توان نظامی ایران در این مذاکرات مطرح نخواهد شد.

جی کارنی سخنگوی کاخ سفید با دفاع آغاز دور تازه مذاکرات ایران با کشورهای ۵+۱ در روز سه شنبه ۱۸ فوریه تاکید کرده است که موضوع برنامه موشک های بالستیک ایران هم در این دور از گفتگو ها مطرح خواهد شد.

جی کارنی گفت: «بر اساس برنامه اقدام مشترک که ایران آن را پذیرفته است، پیش از آن که توافق جامعی به دست بیاید، ایران موظف است که به قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد هم بپردازد.»

به گفته وی قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت که در سال ۲۰۱۰ میلادی علیه ایران وضع شد، خواهان توقف فعالیت های موشک بالستیک ایران شده است که قابلیت حمل کلاهک های هسته ای دارد و رسیدگی ایران به این مسئله از مواردی است که صراحتا بر اساس برنامه اقدام مشترک، بخشی از مذاکرات جاری برای رسیدن به توافق جامع بر سر آینده برنامه هسته ای ایران است.

این در حالی است که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، پیشتر گفته بود که برنامه نظامی ایران در مذاکرات هسته‌ای مطرح نخواهد شد، زیرا برنامه هسته‌ای کشورش هیچ ارتباطی به موضوعات نظامی ندارد.

این گفته های مقامات آمریکایی اولین بار نیست که مطرح شده است، به طوری که پیش از این وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا پیش از این خواستار ورود موضوع موشک های بالستیک ایران در توافق نهایی مذاکرات با ایران شده بود.

همچنین برنادت میهمان، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز با تاکید بر اینکه ایران باید به قطعنامه های شورای امنیت متعهد باشد، اعلام کرده بود قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل همه فعالیت‌های مربوط به موشکهای بالستیک را که توانایی پرتاب تسلیحات هسته‌ای را دارند از جمله پرتاب این موشکها را منع می‌کند. بنابراین در جریان مذاکرات جامع، باید به این مسئله پرداخت.

دور تازه مذاکرات ایران و کشورهای گروه ۱+۵ برای دست یافتن به راه حل جامع و نهایی در مورد اختلافات بر سر برنامه اتمی ایران در مقر سازمان ملل در وین، پایتخت اتریش امروز سه شنبه ۱۸ فوریه (۲۹ بهمن) آغاز شده است.

با آغاز مذاکرات خبری در روز سه شنبه ۱۸ فوریه در رسانه های داخلی منتشر شد که در این خبر مرضیه سخنگوی وزارت خارجه ایران تاکید کرده است که مذاکرات وین فقط در زمینه هسته ای است و موضوعات دیگر از جمله موضوعات نظامی ایران در این مذاکرات جایگاهی ندارد.

این مذاکرات در حالی آغاز شده است که وزارت امور خارجه آمریکا در آستانه برگزاری دور تازه مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ بر پیچیدگی و طولانی بودن مذاکرات با ایران تاکید کرده بود و از سوی دیگر آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، یک روز قبل از آغاز دور تازه مذاکرات هسته‌ای نسبت به نتیجه مذاکرات ابراز بدبینی کرد و گفت: «در سخنرانی اول سال هم گفتم که من به مذاکره خوشبین نیستم و به جایی نمی رسد، ولی مخالفتی هم ندارم.»

همچنین محمد علی جعفری فرمانده سپاه ایران نیز اعلام کرده که نسبت به روند ممذاکرات ابراز بدبینی کرده و گفت: «درباره این مذاکرات واقعا نمی دانم چه می شود، نمی توان به آمریکا خوش بین بود، به نظر می آید ما در مذاکرات به مشکل می خوریم، البته امیدوارم که اینطور نباشد.»