به ترتیب از راست، علی لاریجانی، محمود احمدی نژاد و صادق لاریجانی، سران سه قوه در ایران - عکس از گتی ایمیجز

به ترتیب از راست، علی لاریجانی، محمود احمدی نژاد و صادق لاریجانی، سران سه قوه در ایران – عکس از گتی ایمیجز

در آخرین هفته های ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد در ایران، اخبار تازه از ادامه تنش هایی دیگر بین او و مشایی از یک سو و مجلس و قوه قضائیه از سوی دیگر خبر می دهد.

این تنش ها در شرایطی رخ می دهد که آیت الله خامنه ای رهبر ایران اخیرا بارها درباره ادامه اختلافات بین سران سه قوه هشدار داده و درباره آن ابراز نارضایتی کرده است.

یکی از تازه ترین تنش ها اوایل این هفته آغاز شد، زمانی که محمود احمدی نژاد به معاون اول خود دستور داد پیشنهاد قوه قضائیه درباره کانون وکلا از متن لایحه پیشنهادی قوه قضائیه حذف شود.

آقای احمدی نژاد در نامه خود خطاب به معاون اول رئیس جمهور، نوشته است که “لازم است پیشنهاد ارائه شده توسط قوه قضائیه برای دخالت قوه قضائیه در امور وکالت و کانون وکلا را از دستور دولت و کمیسیون‌های مربوطه خارج نمائید. ما سوگند خورده‌ایم که مدافع حقوق مردم و حافظ قانون اساسی باشیم و این پیشنهاد با هر دو مغایرت اساسی دارد”.

قوه قضائیه ایران طی لایحه ای موسوم به “لایحه جامع وکالت رسمی” که قرار است از طریق دولت به مجلس ارائه شود، پیشنهاد کرده که کانون وکلا در زیر مجموعه دستگاه قضایی قرار بگیرد.

اما به گزارش خبرگزاری فارس، در مقابل، صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه ایران روز سه شنبه گفت: این که دولت محمود احمدی‌نژاد لایحه‌های پیشنهادی قوه قضاییه را به مجلس نمی‌فرستد، “شبیه یک لجبازی کودکانه است.”

آقای لاریجانی مخالفت دولت را با این که کانون وکلا زیرمجموعه قوه قضاییه شود رد کرده و گفته است: “در اکثر کشورهای دنیا سیستم قضایی پروانه وکلا را تایید می‌کند.”

صادق لاریجانی همچنین گفته است: “برای ما سوال ایجاد شده است که مگر در کشور چند مرجع تشخیص و تفسیر قانون اساسی وجود دارد و آیا ریاست جمهوری در مرجع تشخیص و تفسیر قانون اساسی است؟”

به نظر نمی رسد این اختلاف و اختلافات دیگر بین سران قوا در ایران به این سادگی و به ویژه در این چند هفته حل و فصل شود.

در این میان، در تنشی دیگر، علی لاریجانی، رئیس مجلس هم روز سه شنبه در نامه‌هایی به احمدی‌نژاد ۱۰ مصوبه دولت او را غیرقانونی اعلام کرد. مصوبه اصلاح توزیع سهام، مصوبه دولت درباره عرضه زمین و مسکن و همچنین مصوبه دولت درباره توزیع زمین، از این جمله‌اند.

تنش میان دولت با مجلس و قوه قضاییه در زمستان گذشته به اوج رسید، زمانی که محمود احمدی‌نژاد در اقدامی عجیب در جلسه استیضاح وزیر تعاون٬ کار و رفاه اجتماعی فیلم هایی را در مجلس به نمایش گذاشت که ظاهرا دست داشتن یکی از فاضل لاریجانی یکی از برادران رؤسای قوه قضائیه و مقننه را افشا می کرد. رهبر ایران در آن هنگام با انتقاد شدید از این اقدام و آنچه در مجلس بین سران قوا رخ داد، آن کار را “خلاف شرع، قانون و اخلاق” خواند.

شاید در مقابل همین اقدام رئیس جمهور ایران بوده است که هفته گذشته اعلام شد وی به شعبه ۷۶ دادگاه کیفری تهران احضار شده است‌. به گزارش ایسنا، این احضاریه به دنبال شکایت آقای علی لاریجانی و همچنین رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی و نیز یعقوب خلیل نژاد علیه رئیس جمهور فرستاده شده است.

ظاهرا حملات متقابل در این عرصه، به سران سه قوه محدود نمی شود. علاوه بر افشاگری احمدی نژاد علیه فاضل لاریجانی، مجلس ایران این بار علیه اسفندیار رحیم مشایی چهره محبوب و یار احمدی نژاد اقدام کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجلس شورای اسلامی، مصطفی افضلی فرد، سخنگوی کمیسیون اصل نود، روز چهارشنبه گفت: پرونده ای در خصوص اظهارات اسفندیار رحیم مشایی در مورد “مکتب ایرانی، انبیا، مدیریت داود نبی و حضرت مسیح و اسرائیل”، در کمیسیون اصل نود بررسی شد و برای رسیدگی به نهاد های مربوط مانند وزارت اطلاعات وسازمان بازرسی کل کشور فرستاده شد.

در مجموع حملات این مقامات در ایران علیه یکدیگر آنچنان گسترده است که به نظر می رسد اخبار مربوط به آن تا مدت ها بعد از پایان دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد همچنان ادامه پیدا کند.