علی لاریجانی، رییس مجلس ایران - عکس از ایسنا

علی لاریجانی، رییس مجلس ایران – عکس از ایسنا

رییس مجلس ایران می گوید تمام مشکلات این کشور ناشی از تحریم ها نیست و بخشی از آن به علت سوءمدیریت و برنامه ریزی های نادرست به وجود آمده است.

علی لاریجانی چهارشنبه شب در شهر قم گفت: «در این رکود اقتصادی و تورم و بیکاری باید تولید رونق یابد تا این مسائل حل بشود و این ممکن نیست مگر با واگذاری مسائل اقتصادی به خود مردم و اگر سیاست اقتصاد مقاومتی به درستی اجرا شود بسیاری از مسائل و مشکلات حل خواهد شد و حتی در مذاکرات هسته‌ای نیز تأثیر می‌گذارد.»

وی با اشاره به سخنان رهبر ایران در این زمینه گفت که “اگر تحولی رخ دهد از درون خواهد بود.”

سعید لیلاز، کارشناس اقتصادی به شرق پارسی گفت: «مسئله تحریم و عدم مدیریت در حوزه اقتصادی دو مسئله مهمی هستند که باید به هر دو توجه داشت. من نمی گویم تحریم ها اثر نداشته چرا که ایران سالهاست با مسئله تحریم با انوع و روشهای مختلف رو به رو بوده است. تحریمها به روش های مختلف می تواند هر کشوری را با مشکلات جدی رو به رو کند. وقتی که تحریمها از سال ۸۷ شروع شد بحران اقتصادی ما هم در همین سال شروع شد و ما تورم به بالای ۲۵ تا ۲۶ درصد رسید و در سال ۹۰ رشد اقتصادی ایران با همه مشکلات و فروش بسیار بالای نفت که در طول تاریخ ما بی سابقه بود فقط به سه درصد رسید».

وی افزود: «تحریم باعث شد ما به خوبی سوء مدیریت در کشور را هم ببینیم. اگر قضایای توافق ژنو نبود و قرار بود بر همین روش قبلی حرکت کنیم قطعا طبقه متوسط و قشر ضعیف با مشکلات جدی رو به رو می شدند که می توانست لطمات جدی به کشور وارد کند».

لیلاز گفت: «تورم و بیکاری و رشد نقدینگی از سال ۸۵ گریبان اقتصاد ایران را گرفته و سوء مدیریت باعث شده است که این مسائل به بیماری مهلکی برای کشور تبدیل شود و ما اگر مدیریت درستی داشتیم به جای واردات ۹۰ میلیارد دلاری به ۵۰ یا ۶۰ میلیارد دلار اکتفا می کردیم و مابقی را از تولید و منابع داخلی استفاده می کردیم».

آیت الله خامنه ای روز یکشنبه گذشته در دیدار با نمایندگان مجلس ایران گفته بود که راه حل مشکلات اقتصادی و سیاسی کشور را نمی توان در بیرون از مرزها پیدا کرد بلکه علاج واقعی مشکلات در درون کشور و تکیه بر ظرفیت ها و توانایی های داخلی است.

اشاره آقای خامنه ای باز هم به موضوع اقتصاد مقاومتی بود که در ماه های اخیر بارها مورد تاکید وی قرار گرفته است.

بر اساس این سیاست ها که بهمن ماه گذشته در ایران توسط وی ابلاغ شد، افزایش تولید کالاهای اساسی و تامین امنیت غذا و دارو و مواد اولیه تولید آنها باید در اولویت دولت قرار گیرد.

علی لاریجانی هم پیشتر در مناسبت های مختلف گفته است که نباید موضوع تحریم ها بهانه ای برای سوءمدیریت مسئولان قرار گیرد.

وی دی ماه سال ۹۱ هم گفت که «نمی‌توان همه مشکلات اقتصادی را ناشی از تحریم‌ها دانست و “مسئولان نباید پشت تحریم‌ها پنهان بشوند.»

مقامات اقتصادی دولتی ایران در موقعیت هایی گفته اند که تحریم‌های نفتی و مالی ایالات متحده و اتحادیه اروپا علیه ایران موجب مشکلات اقتصادی شده است، اما منتقدان، دولت را متهم می‌کنند که تحریم‌ها را به عنوان توجیهی برای ضعف مدیریت خود مطرح می‌کند.