سرباز ارتش آزاد سوریه حین عملیات

سرباز ارتش آزاد سوریه حین عملیات

لندن / بیروت، الشرق الاوسط – جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد با وجود آن که آمریکا و بریتانیا ارسال کمک به شورشیان سوری را قطع کرده اند، آمریکا مایل است با اعضای جبهه اسلامی سوریه که از مخالفان دولت به شمار می رود، دیدار کند.

آمریکا و بریتانیا پس از آن که این گروه انبارهای متعلق به گروه شورشی ارتش سوریه آزاد در مرز سوریه و ترکیه را تصرف کردند، تصمیم به قطع ارسال کمک به جبهه اسلامی این کشور گرفتند.

جان کری در کنفرانسی مطبوعاتی که در تازه ترین دیدارش از فیلیپین برگزار شده بود، گفت: «آمریکا هنوز تا امروز با نمایندگان گروه جبهه اسلامی در سوریه ملاقات نکرده است. اما ممکن است چنین اتفاقی رخ بدهد.»

وی در ادامه افزود: «تلاش هایی از جانب همه کشورهای حامی مخالفان میانه روی سوری در جریان است تا پایه مخالفان میانه روی سوری بسط پیدا کند و پایگاه مردم سوریه در روند مذاکرات ژنو دو توسعه پیداکند.»

منابع خبری نزدیک به مخالفان سوری که خواستند نامشان فاش نشود به الشرق الاوسط گفتند که مقامات آمریکایی تلاش های بسیاری برای برگزاری دیداری در سطح عالی میان سفیر آمریکا در سوریه رابرت فورد با نماینده جبهه اسلامی انجام داده است. به گفته منابع الشرق الاوسط آمریکا حتی از واحد سوریه در وزارت امور خارجه بریتانیا نیز درخواست کمک کرده است تا این دیدار برگزار شود.

این منبع آگاه اعلام کرد، تماس های مستقیم و غیرمستقیم برقرار شدند تا این دیدار حتمی شود. با این وجود این دیدار به خاطر ترس جبهه اسلامی از اتهام «همکاری با غرب» به عقب افتاده است.

ارتش آزاد سوریه از توقف ارسال کمک به این گروه از سوی آمریکا انتقاد کرد و گفت این اقدام عناصر میانه رو مخالفان را به حاشیه خواهد فرستاد.

عبدالرحمان الحج یکی از اعضای شورای ملی سوریه به الشرق الاوسط گفت: «تمام نیروهای مخالف سوری جبهه اسلامی را بخشی از نیروهای انقلابی می دانند که می خواهد رژیم سوریه را سرنگون کند.»

حج ادامه داد: «تماس ها میان گروه های مخالف سوری و جبهه اسلامی ادامه دارد به ویژه آن که برخی اعضای آن سابقا عضو ارتش آزاد سوریه بودند. جبهه اسلامی به نحوه تقسیم اسلحه با تشخیص ارتش آزاد سوریه معترض بود که چرا میزان بیشتری اسلحه در اختیار گروه هایی به حزب های بین المللی وابستگی دارند تعلق می گیرد.»

حج تاکید کرد: «مذاکرات برای تغییر ساختار فعلی صورت گرفت اما تقاضای جبهه اسلامی بسیار بالا بود که به شکست برای به نتیجه واحد رسیدن منجر شد.