این عکس های رابرت لوینسون آوریل سال 2011 به خانواده اش فرستاده شد

این عکس های رابرت لوینسون آوریل سال ۲۰۱۱ به خانواده اش فرستاده شد

دولت ایران از مقامات آمریکا خواسته است تا در خصوص ماموریت یکی از جاسوسان خود در ایران توضیح دهند. خبرگزاری آسوشیتدپرس به تازگی اعلام کرد نتیجه تحقیقاتش نشان می‌دهد که رابرت لوینسون شهروند آمریکایی که در سال ۲۰۰۷ میلادی در جزیره کیش در جنوب ایران، ناپدید شده بود، برای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) جاسوسی می‌کرده است.موضوعی که به یک جنجال خبری در تهران و واشنگتن و به یک رسوایی برای سازمان های امنیتی آمریکا تبدیل شده است.

روز گذشته مسئول مطبوعاتی نمایندگی ایران در سازمان ملل با صدور بیانیه ای و ارسال ایمیلی به خبرگزاری آسوشیتدپرس خواستار توضیح ایالات متحده آمریکا در خصوص ماموریت رابرت لوینسون در خاک ایران شد. بیانیه دفتر ایران تاکید کرده است که ایالات متحده در این زمینه مسئول است و باید پاسخگو باشد.

از سوی دیگر سناتور پرنفوذ، جان مک کین روز گذشته با حضور در یک برنامه پربیننده شبکه سی ان ان به انتقاد از سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا پرداخت و گفت که “سیا واقعیت را به کنگره” نگفته بود. وزیر امورخارجه آمریکا نیز میهمان شبکه ای بی سی بود تا اعلام کند که دولت آمریکا همه تلاشش را برای پیدا کردن رابرت لوینسون و مشخص شدن وضعیت او انجام داده و در آینده نیز انجام خواهد داد.

جان کری همچنین گفت که مسئله لوینسون را نه تنها در سطوح عالی رتبه مطرح کرده که حتی با کسانی که واسطه روابط میان ایران و آمریکا هستند نیز موضوع را در میان گذاشته است.

محمد جواد ظریف وزیرامورخارجه ایران اما تاکید کرد که ایران اطلاعی از محل نگهداری و وضعیت لوینسون ندارد. ظریف که میهمان برنامه سیاسی آخر هفته شبکه سی بی اس آمریکا بود بار درگیر اعلام کرد که او در ایران زندانی نیست و اگر ایران ردی از وی به دست آورد تلاش می کند تا او را پیدا کند.

رابرت لوینسون از ماموران سابق پلیس فدرال آمریکا، اف بی آی در ماه مارس ۲۰۰۷ در جزیره کیش مفقود شد. رسانه ها و مقامات آمریکایی در آن زمان اعلام کردند که لوینسون در حال تحقیق درباره قاچاق سیگار برای یکی از مشتریان شرکت امنیتی خود بوده است. در طی این سالها مقامات آمریکایی بارها از دولت ایران خواستند تا برای مشخص شدن وضعیت لوینسون به آنها کمک کنند. خانواده او سفری بی نتیجه به تهران داشتند و پلیس فدرال آمریکا نیز برای پیدا شدن مامور سابق خود جایزه یک میلیون دلاری تعیین کرد.

در سال ۲۰۱۰ ویدئویی ۵۴ ثانیه ای به دست خانواده لوینسون رسید که در آن لوینسون خواستار کمک دولت آمریکا برای آزادی اش شده بود. یکسال پس از آن پنج قطعه عکس وی در حالی که لباس زندانیان گوانتانامو را بر تن داشت به دست خانواده لوینسون رسید. در هر کدام از این عکس ها تصویری در دست لوینسون دیده می شد که پیام هایی به زبان انگلیسی بر روی آن نوشته شده بود. پیام هایی چون من در گوانتانامو هستم. آیا می دانید گوانتانامو کجاست؟ و این نتیجه ۳۰ سال خدمت به آمریکا است.

تحقیقات خبرگزاری آسوشیتدپرس که به تازگی منتشر شده است اما می گوید که رابرت لوینسون از طرف سازمان سیا و برای جاسوسی به ایران ارسال شده بود. این خبرگزاری همچنین اعلام کرده است که از حدود سه سال پیش شواهدی در دست داشت که لوینسون در حال جاسوسی در ایران بوده است اما به خاطر نگرانی از بدتر شدن وضعیت او اقدام به انتشار این خبر نکرده اند.

آسوشیتدپرس همچنین از پرداخت دو و نیم میلیون دلار از سوی سی آی ای به خانواده آقای لوینسون خبر داد. سازمان جاسوسی آمریکا از این طریق خانواده لوینسون را راضی کرده بود تا پرونده ای در دادگاههای آمریکایی باز نکنند و ارتباط این سازمان با لوینسون مشخص نشود.

آسوشیتد پرس نوشته که به دنبال ناپدید شدن آقای لوینسون، سه تحلیلگر کهنه کار سیا مجبور به استعفا شدند و برای هفت نفر دیگر تمهیدات تنبیهی در نظر گرفته شد.

اکنون در ایران برخی ها این پرسش را مطرح می کنند که چرا خبرگزاری آسوشیتدپرس برای سه سال اقدام به خود سانسوری کرد و با اینکه از جاسوس بودن رابرت لوینسون اطلاع داشت این موضوع را پنهان کرد و اینکه آیا اگر این فرد یک جاسوس ایرانی بود بازهم آسوشیتدپرس به پنهانکاری سه ساله دست می زد؟

اما پرسش های مهمتر در خصوص زمان افشاگری این خبرگزاری آمریکا است. درست در زمانی که یخ سی ساله روابط ایالات متحده آمریکا و ایران در حال ذوب شدن است و در حالی که تندروهای داخلی ایران تمایلی به نزدیک شدن به آمریکا ندارند، چرا باید خبر جاسوسی در ایران منتشر شود؟

آسوشیتدپرس در پاسخ اعلام کرده است که تلاش‌هایی که تا کنون برای آزادی لوینسون صورت گرفته است راه به جایی نبرده است و به گفته مقام‌های عالی دولتی آمریکا، کسانی که او را به گروگان گرفته‌اند تقریبا به طور قطع از رابطه او با سیا اطلاع دارند. با این حال دولت آمریکا از انتشار این گزارش ابراز تاسف کرده و اعلام کرده است که این افشاگری کمکی به بازگشت او به خانه نمی کند.

اکنون که انگشت اتهام متوجه سی آی ای شده است، رئیس پلیس فدرال آمریکا، اف بی آی، با انتشار بیانیه ای ضمن ابراز امیدواری برای آزادی رابرت لوینسون اعلام کرد که او “رکوردار به گروگان رفتن یک آمریکایی” است. گروگانی که هنوز مشخص نیست گروگانگیرانش چه فرد یا افرادی هستند و در ازای آزادی او چه درخواستی دارند.