با وجود اعتراضات و هشدار سازمان محیط زیست ایران درباره کیفیت پایین بنزینی که در مجتمع های پتروشیمی این کشور تولید می شود، وزارت نفت ایران اعلام کرده است این بنزین استاندارد است و فعلا به تولید آن ادامه می دهد.

معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران دوشنبه این هفته گفته بود که “با پیگیری‌های مستمر توافق شده که بنزین حاصل از ترکیبات خطرناک پتروشیمی حذف شود و در کوتاه‌ترین زمان ممکن این ماده خطرناک کاهش یابد و بنزین باکیفیت و استاندارد برای مردم تامین شود.”

ابتکار هفته گذشته هم درباره آلاینده‌های بنزین تولید پتروشیمی‌ها، گفته بود: هنوز تبعات بنزینی‌ که در واحد‌های پتروشیمی تولید شد به دلیل وجود مقدار زیادی آروماتیک را داریم اما به وزارت نفت اعلام کرده‌ایم که دیگر اجازه‌ی عرضه‌ بنزین پتروشیمی به بازار را ندارند و آنها هم پذیرفته‌اند.

وزارت نفت ایران از چندی پیش به علت کمبود ظرفیت پالایشگاه های نفت در این کشور و از سوی دیگر بیکار ماندن شماری از کارخانه های پتروشیمی، به تولید بنزین در مجتمع های پتروشیمی روی آورده است.

در این میان از ابتدای سال جاری تاکنون متوسط مصرف بنزین در ایران با ثبت رشد هشت درصدی به بیش از ۷۰ میلیون لیتر در روز رسیده است.

هم اکنون به طور متوسط ۸ تا ۱۰ میلیون لیتر بنزین در مجتمع های پتروشیمی تولید می شود که با وجود انتقادهای متولیان زیست محیطی در ایران، وزارت نفت در این کشور، بنزین تولیدی در مجتمع‌های پتروشیمی را استاندارد اعلام کرده است.

مقامات وزارت نفت ایران روز چهارشنبه اعلام کردند به دلیل تراز تولید و مصرف بنزین و تاخیر در راه‌اندازی طرح‌های پالایشگاهی، تولید بنزین از پتروشیمی‌ها برای سال ۱۳۹۳ هم ادامه می یابد.

عبدالحسین بیات عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به تولید روزانه ۸ میلیون لیتر بنزین در پتروشیمی‌ها، آلوده بودن بنزین پتروشیمی را رد کرده و گفته است: بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها به طور مستقیم قابل مصرف در خودروها نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر، شاهرخ خسروانی معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش نفتی هم با رد غیر استاندارد بودن بنزین پتروشیمی‌ها تصریح می‌کند: با توجه به کسری ناشی از تولید داخلی و مصرف بنزین میزان کمی از این سوخت از مجتمع‌های پتروشیمی دریافت می شود که پس از ترکیب با بنزین تولید پالایشگاه‌های نفت و کسب استاندارد لازم به شبکه‌های توزیع سوخت تحویل می‌شود که کیفیت آن دقیقا مطابق با استاندارد ابلاغی است.

هوای تهران و چند کلان شهر دیگر در ایران در سالهای گذشته بسیار آلوده شده است. کارشناسان در میان علل گوناگون این پدیده، به تولید و مصرف بنزین با استاندارد پایین اشاره می کنند.

اسماعیل کهرم، مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست پیش از این در گفت‌و‌گو با رادیو فردا گفته بود که ایران روزانه بیش از ۲۲ میلیون لیتر بنزین با کیفیت بسیار نازل تولید می‌کند و این بنزین‌ها موجب شده که مقدار زیادی آلاینده به فضای شهرهای یزرگ ایران سرازیر شود.

به گفته او، ترکیب سرطان زای بنزین که موجب بهتر سوختن بنزین می‌شود در کشورهای اروپایی تا پنج درصد وارد بنزین می‌شود، اما در ایران حتی تا ۵۰ درصد از سوخت را تشکیل می دهد.