محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران

محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران

محمد خاتمی رئیس جمهور پیشین ایران در جمع استانداران دولت اصلاحات با اشاره به اخبار شنود مکالماتش اظهار داشت جوی درست کرده‌اند که همه افراد احساس می‌کنند تحت شنود هستند. اگر شنود می‌کنید لااقل درست منتقل کنید.

وی در سخنان خود به انتقاد از وضعیت شنودهایی که از ایشان صورت می گیرد پرداخت و گفت: «جوی را درست کرده‌اند که همه افراد احساس می‌کنند تحت شنود شدید هستند، بنده خودم را می‌گویم. ‌ای کاش شنود می ‌شد یا آنچه بود همان طور منتقل می‌شد به جاهای دیگر؛ نه اینکه مطالبی سرتاپا دروغ محض به نقل از من در بولتن‌ها بیاید و به بزرگان منتقل شود.»

این سخنان خاتمی در حالی عنوان می شود که وی بعد از ماجرای انتخابات ۸۸ تحت تدابیر شدید نظارتی و امنیتی قرار گرفت به طوری که تمامی تحرکات و فعالیتهای وی به شدت کنترل می شد و حتی مسئولین نظام رئیس جمهور دوره اصلاحات را ممنوع الخروج از کشور کردند.

خاتمی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: «دایما سعی می‌کنند کسانی را که نمی‌پسندند، بدبینی نسبت به آنها را در سطوح بالای مملکت ایجاد بکنند و حتی دو به هم زنی کنند.»

خاتمی این سخنان را در حالی طرح کرد که چندی پیش علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس ایران، از اینکه دفتر کارش شنود می شود به وزیر اطلاعات دولت احمدی نژاد شکایت کرد اما آن شکایت در آن دوره نتیجه ای نداشت.

گفتنی است که سید محمد خاتمی تمایل بسیاری برای حضور در مراسم درگذشت نلسون ماندلا داشت اما موفق به این کار نشد زیرا ظاهرا همچنان ممنوع الخروج است. در این میان حمید رسایی، یکی از نمایندگان تندروی مجلس، خواستار نظارت بیشتر مسئولین امنیتی بر عملکرد خاتمی شد.

رییس دولت اصلاحات با بیان اینکه «ما معتقد به باز شدن فضا و نزدیک شدن دل‌ها به یکدیگر هستیم تا همه با اشتیاق در خدمت نظام و انقلاب باشند»، تاکید کرد: «این به نفع همه است و مطمئنا باز شدن فضا و رفع محدودیت‌ها و مسائل دیگر به نفع همه است و باید سعی کنیم این مساله به صورتی که راضی‌کننده برای همه اطراف قضیه باشد انجام بگیرد. باید توقعات‌مان را در حد امکانات و میسوراتی که وجود دارد در نظر بگیریم.»

رئیس جمهور اسبق ایران همچنین به بحث حقوق شهروندی اشاره کرد که در دولت او نیز بخش حقوق ملت قانون اساسی آنگونه که باید مورد توجه نبوده و گفت که اگر امروز سخن از حقوق شهروندی است، باید فصولی که مربوط به حقوق ملت است، دقیقاً پیاده و از آن دفاع شود.

محمد خاتمی همچنین اظهار داشت:«امیدوارم این حقوق شهروندی همان طور که قانون اساسی می‌خواهد تامین کننده نظر همه افراد و صاحب‌نظران و جناح‌های مختلف باشد. ان‌شاءالله طبق قانون حقوق شهروندی بیاید و پیاده هم بشود و همه می‌گوئیم این کار به نفع نظام و انقلاب است و باید انجام بگیرد».

چندی پیش نیز مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری تدوین حقوق شهروندی به صورت اولیه آن را در راستای قولی دانست که رئیس جمهوری به مردم داده بوده است. وی که در شورای هماهنگی مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک سخن می‌گفت، اذعان کرد که خودش پس از خواندن منشور حقوق شهروندی اشکالات زیادی در آن پیدا کرده است؛ او اما تاکید کرد که روحانی چون قصد داشته به قول خود عمل کند، همین پیش‌نویس اولیه را منتشر کرده است.

روز پنجم آذر، هم‌زمان با گزارش صد روزه دولت حسن روحانی نسخه اولیه منشور حقوق شهروندی از سوی ریاست جمهوری منتشر شد. این منشور هرچند از سوی نهادهای مستقل و کنشگران حقوقی مورد نقد قرار گرفته اما اکثر مقامات حکومتی تاکنون از آن دفاع کرده‌اند.

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز منشور حقوق شهروندی را یادآور اصول قانون اساسی دانست که هدف آن جلوگیری از این امر است که کسی با توجیهات امنیتی، به مردم تهمت بزند و برایشان شنود بگذارد.