جعفر توفیقی و رضا فرجی دانا

جعفر توفیقی و رضا فرجی دانا

جعفر توفیقی، که بسیاری انتصاب های وی را در دوران سرپرستی بر وزارت علوم دلیل شروع بحث استیضاح رضا فرجی دانا می دانند، به شرق پارسی گفته است که سیاست های وی و فرجی دانا همسو با سیاست های دولت روحانی و مطابق با برنامه هایی که پیش از این به مجلس ایران ارائه شده بود، است و وی معتقد است در شرایط کنونی استیضاح وزیر علوم ضرورتی ندارد.

به نظر می رسد فشارهای تندرو های ایران که از ابتدای کار فرجی دانا در سمت وزارت علوم به دولت روحانی آغاز شده بود، نه تنها کم نشده است، بلکه روز چهارشنبه ۲۹ مرداد، پای او را برای استیضاح به مجلس این کشور خواهد کشاند.

اعلام وصول طرح استیضاح آقای فرجی دانا، نخستین برخورد مجلس از این دست با کابینه حسن روحانی است.

نمایندگان امضا کننده استیضاح فرجی دانا که از مخالفان دولت روحانی و طرفداران محمود احمدی نژاد هستند، دلایل این استیضاح را برخی انتصابات و همچنین بحث لغو بورسیه هایی در دولت احمدی نژاد انجام شده بود، می دانند.

می توان گفت وزارت علوم اگر چه به نظر وزارتخانه ای سیاسی نمی آید، اما چالشی اصلی برای دولت روحانی محسوب می شود. به طروی که گروهی از نمایندگان محافظه کار مجلس ایران زمستان ۹۲ در مورد تغییر روسای چند دانشگاه و ارتباط جعفر توفیقی (سرپرست وزارت علوم در اوایل دولت حسن روحانی) و جعفر میلی‌منفرد (اولین نامزد پیشنهادی آقای روحانی برای وزارت علوم که مجلس به او رای اعتماد نداد) با اعتراضات سال ٨٨ از فرجی دانا وزیر علوم سئوال کرده بودند که این نمایندگان از پاسخ وزیر علوم ایران، قانع نشدند.

جعفر توفیقی هم اکنون مشاور عالی وزیر علوم ایران و جعفر میلی‌منفرد، معاون آموزشی این وزارتخانه است.

چندی پیش ناصر موسوی لارگانی، یکی از نمایندگان مجلس ایران شرط استیضاح کنندگان فرجی دانا، برای صرف نظر از استیضاح را اخراج دوباره دانشجویان ستاره داری که دوباره به دانشگاه بازگشته اند، دانسته بود و همچنین از فرجی دانا خواسته بود تا افرادی که با معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ همراهی داشتند، از پست های مدیریتی کنار گذاشته شوند که به نظر می رسد اشاره وی به جعفر توفیقی و جعفر میلی منفرد است.

اصطلاح دانشجوی ستاره دار در سال ۱۳۸۵خورشیدی و در دوره وزارت محمد مهدی زاهدی، وزیر علوم کابینه اول محمود احمدی نژاد، بیان شد. در تابستان همان سال، در کنار نام شماری از دانشجویان داوطلب کنکور کارشناسی ارشد، ستاره‌هایی قرار گرفته بود که بعدها در مواردی به احضار و بازجویی یا حتی محرومیت این دانشجویان از تحصیل منجر شد.

توفیقی در دوران سرپرستی خود در وزارت علوم، اقدامات قابل توجهی در این وزارتخانه انجام داد. وی در نخستین اقدام خود در مقام سرپرست وزارت علوم شماری از استادان اخراجی را به کار بازگرداند و همچنین در این دوران، بسیاری از دانشجویان ستاره دار که از تحصیل باز مانده بودند به دانشگاه ها بازگشتند.

همچنین توفیقی که در دوران خاتمی وزیر علوم بود، در دوران کوتاه سرپرستی خود در دوران روحانی، صدرالدین شریعتی را از ریاست دانشگاه علامه طباطبایی برکنار کرد. دوره هشت ساله ریاست شریعتی با اخراج یا بازنشسته کردن زودهنگام اساتید منتقد و امنیتی شدن فضای دانشگاه و تعطیل کردن برخی رشته‌های تحصیلی همراه بود.

بسیاری از نمایندگان مجلس ایران انتظار داشتند، فرجی دانا، بعد از آغاز به کار انتصاب ها و اقدامات جعفر توفیقی را لغو کند، اما چنین نشد. توفیقی درباره انتقادهایی که به انتصاب های دوران سرپرستی وی می شود به شرق پارسی گفت: «من در مدت سه ماه انتصاب های زیادی نداشتم و طبیعتا اقای فرجی دانا هم مطابق برنامه ای که به مجلس داده اند، اقدام کرده اند.»

وی تاکید کرد: «چه تصمیماتی که بنده گرفتم و چه اقداماتی که فرجی دانا انجام داده است، همه همسو با برنامه های دولت بوده؛ برنامه هایی که (پیش از این) به مجلس ارائه شده بوده است.»

اگرچه نمایندگان مخالف دولت روحانی از کم شدن کنترل حکومت و قدرت تندروها در سیستم آموزش عالی ایران به دلیل انتصاب های جدید ترس دارند، اما بهانه های مختلف دیگری نیز برای استیضاح وزیر علوم ایران مطرح شده است که می توان یکی از اصلی ترین این بهانه ها را، لغو بورسیه های دوران احمدی نژاد که دولت روحانی آن ها را «بورسیه های غیر قانونی» می داند، دانست.

مساله بورسیه‌های غیرقانونی را مجتبی صدیقی در بهمن ۹۲ به طور رسمی به مراجع مختلف اعلام کردد و پس از گذشت چند ماه آن را رسانه‌ای کرد و گفت: « در شش سال پایانی دوران محمود احمدی‌نژاد ۳۰۰۲ نفر بدون آزمون از بورسیه دکترا استفاده کرده‌اند که بخشی از آن مربوط به آقازاده‌ها و نزدیکان جناحی و خانوادگی برخی از مسئولان فرهنگی دولت سابق (محمود احمدی نژاد) بوده است.»

اگر چه نمایندگان استیضاح کننده در مصاحبه های مختلف ارتباط افشای بورسیه ها را با بحث استیضاح وزیر علوم رد می کنند، اما خبرگزاری ایلنا روز چهارشنبه ۲۲ مرداد، گزارشی را منتشر کرد که نشان می داد اعضای خانواده برخی از طراحان استیضاح وزیر علوم و اعضای درجه اول خانواده برخی از وزاری دولت قبل در فهرست این بورسیه ها بوده اند.

در این گزارش آمده است که فرزند محمد مهدی زاهدی وزیرعلوم دولت احمدی نژاد و نماینده فعلی مجلس ایران، با معدل ۱۳، از بورسیه نخبگان استفاده کرده و هم اکنون مشغول تحصیل در مقطع دکترا است.

زاهدی که خود یکی از نمایندگان امضا کننده طرح استیضاح است و در دوران ریاست وی در وزارت علوم، بسیاری از دانشجوها ستاره دار شدند و اساتید با تجربه خانه نشین شدند، هر گونه ارتباط میان استیضاح وزیر علوم و موضوع بورسیه ها را رد کرده است.

حسن مسلمی نائینی مدیرکل بورس وزرارت علوم در دولت محمود احمدی نژاد که خود متهم اصلی در سازماندهی تخلف در اهدای بورس‌ها است در گفتگو با رسانه های داخلی سعی در دفاع از عملکر خود کرده و گفته است «گاهی اوقات دستور از مقامات بالاتر صادر می‌شود. همان وزیری که آیین‌نامه‌ای را تصویب می‌کند، ممکن است برخی افراد را که معدل پایین داشته‌اند با توجه به شرایط خاصی که خود صلاح می‌داند، شامل بورسیه‌ها کند. افرادی وجود داشته‌اند که با معدل پایین بورسیه گرفته‌اند، اما همگی با دستور وزیر (وقت) بوده است».

از سوی دیگر با وجود اینکه مدت زیادی تا استیضاح وزیر علوم روحانی باقی نمانده است، نمایندگان مخالف روحانی، نامه ای تخریبی را علیه وی در مجلس ایران پخش کرده اند که درجه دکترای رییس جمهور ایران را زیر سوال برده است و گفته می شود علت نگارش این نامه، طرح استیضاح وزیر علوم و افشاگری هایی است که او احتمالا در روز استیضاح در مجلس خواهد کرد.

دولت روحانی بارها از اقدامات فرجی دانا در وزارت علوم دفاع کرده است و حسن روحانی نیز در نامه ای در مجلس تقاضا کرده بود که جلسه استیضاح را روز سه شنبه ۲۸ مرداد برگزار کنند تا وی بتواند در جلسه شرکت کند، اما مجلس روز دوشنبه اعلام کرده است که جلسه استیضاح روز چهارشنبه ۲۹ مرداد برگزار می شود.

جعفر توفیقی درباره استیضاح به شرق پارسی گفت: «نظر شخصی من است که ضرورتی به این استیضاح نبود، اگر چه استیضاح حق نمایندگان مجلس است. به نظر من آقای فرجی دانا دقیقا مطابق برنامه هایی که به مجلس ارائه کرده بوده، تصمیمات خود را اتخاذ کرده است.»

وی می گوید: «ارامش و شور و نشاطی که به دانشگاه ها برگشته است و واکنش جامعه علمی ایران، همه تایید کننده سیاست های فرجی دانا در وزارت علوم است.»