عکس از خبرآنلاین

عکس از خبرآنلاین

یکی از نمایندگان مجلس ایران گفته است بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ نفر در استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی این کشور شناسنامه ندارند.

به گزارش خبرگزاری مهر، یعقوب جدگال نماینده چابهار در مجلس ایران گفته است که این افراد تبعه ایران هستند، اما شناسنامه ندارند و به همین دلیل، از حقوق قانونی خود محروم شده‌اند.

به گفته وی، «پدران بدون شناسنامه و عدم‌ثبت ازدواج‌ها، هر دو مانع ثبت به موقع ولادت نوزاد می‌شود و همه‌روزه به آمار افراد بدون هویت (در منطقه) می‌افزاید.»

به گفته منابع مختلف، مقامات ایران علل مختلفی مانند «نبود نمایندگی ثبت احوال در مناطق دورافتاده»، «نبود راههای دسترسی روستاها» و «بی سوادی مردم» را علت بدون شناسنامه ماندن هزاران بلوچ عنوان می کنند.

ظاهرا این افراد بدون شناسنامه که اکثر آنها در شهرستان نیکشهر زندگی می‌کنند از حق و حقوق قانونی از جمله بیمه، دریافت یارانه، حساب بانکی، دریافت گواهینامه و حتی دریافت سوخت نیز محروم هستند.

همچنین گفته می شود که بسیاری از این افراد به دلیل اینکه مدرکی برای اثبات هویت خود ندارند ترجیح می دهند از محل سکونت خویش در روستاها خارج نشوند زیرا خروج آنها و دستگیری توسط نیروهای انتظامی آنها را با دردسر مواجه می‌کند.

از سوی دیگر مدیرکل ثبت و احوال سیستان و بلوچستان هم در این رابطه با بیان اینکه سالیانه هزار پرونده توسط شورای تامین در استان تعیین تکلیف می‌شود اظهار داشت: از سال ۷۴ تاکنون ۱۴ هزار پرونده فاقد شناسنامه و مشکوک تابعین در شورای تامین سیستان و بلوچستان تعیین تکلیف شده است.

رضا راحت دهمرده به خبرگزاری مهر گفته است: «در این رابطه پرونده افراد فاقد شناسنامه برای انجام استعلام به منظورتایید هویت و تابعیت به مراجع ذیصلاح و شورای تامین استان ارسال می شود و در صورت تایید هویت و تابعیت این افراد از سوی این مراجع در کمترین زمان ممکن نسبت به صدور شناسنامه اقدام می شود.»

در این میان، محمد نظامی اردکانی، رئیس سازمان ثبت احوال ایران گفته است که تا پایان امسال، مشکل تمام پرونده‌های افراد بدون شناسنامه در استان سیستان و بلوچستان حل خواهد شد.