یک مجتمع پتروشیمی در ایران - عکس از اسوشیتدپرس

یک مجتمع پتروشیمی در ایران – عکس از اسوشیتدپرس

معاون امور بین‌الملل وزیر نفت ایران با اشاره به توافق تهران و پکن در زمینه گشایش حدود ۴ و نیم میلیارد دلار فاینانس از سوی چین گفت که بر این اساس چند طرح جدید پتروشیمی در ایران با استفاده از این منابع فاینانس توسعه خواهد یافت.

علی ماجدی در گفتگو با خبرگزاری مهر گفته است که در این چارچوب ایران و چین بر روی بازگشایی فاینانس ۱۲ طرح جدید پتروشیمی به توافق رسیده اند.

وی افزود که علاوه بر این ۱۲ طرح پتروشیمی، بعضی طرح های صنعت نفت و گاز هم با فاینانس روسیه عملیاتی و اجرایی خواهد شد.

محمد حسن پیوندی معاون شرکت ملی صنایع پتروشیمی هم پیشتر درباره آخرین وضعیت تامین فاینانس چینی برای بعضی طرح‌های پتروشیمی ایران گفته بود: «فاینانس این پروژه‌ها در بانک مرکزی مراحل نهایی را سپری می کند.»

در همین حال عباس شعری مقدم مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفته است: هم اکنون در زمینه فاینانس چین، موانعی مانند تایید گارانتی های پیش پرداخت و حسن انجام کار توسط بانک مرکزی ایران باقی مانده که تاکنون حل نشده است.

معاون اول رییس جمهور ایران دیروز اعلام کرد: «با سومین دیداری که میان روسای جمهور ایران و چین در حاشیه اجلاس شانگهای در تاجیکستان انجام می‌شود، خواهیم توانست میلیاردها دلار از فاینانس چین در طرح‌ها استفاده کنیم.»

اسحاق جهانگیری روز سه شنبه در تهران با اشاره به این موضوع تصریح کرد که در بهره گیری از این منابع فاینانس، اولویت با طرح های بخش خصوصی خواهد بود.

وی افزود که در این زمینه توافقات خوبی بین ایران و چین صورت گرفته و اصلاحات این توافقات نیز در حال انجام است.

حسن روحانی رییس جمهور ایران قرار است این هفته ضمن سفر به تاجیکستان در اجلاس شانگهای که در شهر دوشنبه برگزار می شود، شرکت کند.

خبرگزاری مهر نوشته است که بر این اساس ظاهرا چینی ها قرار است به جای طلب ۱۸ میلیارد یورویی ایران بابت پول نفت، ۲ تا ۳ برابر این مبلغ را برای پروژه‌های ایرانی فاینانس اختصاص دهند.

از سوی دیگر اسدالله عسگراولادی رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین در گفتگو با مهر گفته است: «هم اکنون ۸۰ پروژه تعریف شده برای استفاده از این فاینانس وجود دارد. بیشتر پروژه های معرفی شده، صنعتی و نفتی است، البته پروژه های خدماتی همچون اتوبان، اسکله، نیروگاه، سد، پالایشگاه، جاده، پل و فرودگاه در این فهرست ۸۰ گانه پروژه ها به چشم می‌خورد.»

توافقات اولیه در این زمینه حدود یک سال پیش صورت گرفته بود اما در نحوه اجرای این فاینانس ها در ماه های اخیر ابهامات و چالش هایی به وجود آمده بود.

بر اساس اخباری که در تیرماه امسال منتشر شد، بانک مرکزی ایران حدود ۶۶ میلیارد دلار فاینانس چینی را به دلایلی تعلیق کرده است.

در عین حال بالاخره در نیمه های مردادماه سال جاری، آقای عسکراولادی از برقراری دوباره فاینانس چینی براساس تازه‌ترین توافق مقامات بانک مرکزی دو کشور خبر داد که برهمین اساس، موضوع بازگشایی فاینانس به جای طلب ۱۸ میلیارد یورویی تعیین تکلیف شد.

یکی از اهداف دولت حسن روحانی افزایش ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران به ۱۰۰ میلیون تن و افزایش ارزش تولید محصولات به ۴۰ میلیارد دلار در سال اعلام شده است.

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران چندی پیش با انتقاد از روند توسعه صنعت پتروشیمی در چند سال اخیر وعده داد که دومین جهش توسعه صنعت پتروشیمی در دولت آقای روحانی رقم خواهد خورد.