نقشه سیستان و بلوچستان

نقشه سیستان و بلوچستان

روابط عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه پاسداران ایران و گروه جیش‌العدل در بیانیه‌هایی جداگانه از درگیری مسلحانه در یک پاسگاه مرزی ایران در استان سیستان و بلوچستان خبر دادند.

در بیانیه روابط عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه پاسداران که ۱۸ شهریور صادر شده است، اعلام شده است که «در ساعات اولیه بامداد» روز سه شنبه «گروهی از اشرار و تروریست‌های مسلح» با حمله مسلحانه «قصد تصرف» یک پاسگاه مرزی در منطقه سراوان در استان سیستان و بلوچستان را داشتند.

بنا بر بیانیه سپاه پاسداران، «مهاجمان» با تحمل «تلفات سنگین» ناشی از حمله نیروهای زمینی سپاه، «نیروهای بومی» و نیروهای «بسیجی بلوچ» از محل حادثه متواری شدند.

این در حالی است که بیانیه گروه جیش العدل حاکی از آن است که حمله مذکور منجر به انهدام «پاسگاه آسکان به همراه دو دستگاه تانک» شد. جیش العدل اعلام کرده است که در «این عملیات بیش از ده تن از نیروهای رژیم نیز به هلاکت رسیدند.»

سپا پاسداران جمهوری اسلامی مدعی شده است که گروه جیش العدل «از خاک پاکستان» برای سازماندهی و انجام این حمله اقدام کرده بود و با «تحمل تلفات سنگین» عقب نشینی کردند.

سپاه پاسداران در حالی از از تلفات سنگین علیه جیش العدل سخن می گوید که این گروه اعلام کرده است که «یک خودرو حامل ۶۰۰ کیلو مواد انفجاری» به محوطه درون پاسگاه رسانده شده و «با استفاده از کنترل از راه دور» این خودرو رامنفجر کند که منجر به انهدام «۷۰ درصد پاسگاه» شد.

طبق بیانیه جیش‌العدل این درگیری سه ساعتی «ده نفر» کشته میان نیروهای سپاه و یک زخمی میان نیروهای گروه جیش‌العدل به جا گذاشت.

این درگیری اولین ناآرامی در منطقه سراوان نیست.

نیروهای سپاه پاسداران از آغاز سال جدید و پس از کشته شدن ۱۴ مرزبان، زخمی شدن شش نفر و گروگان‌گیری سه نفر از نیروهای پلیس ایران در حمله‌ای در سال گذشته، امنیت منطقه را در دست گرفته‌اند.

در بهمن ماه سال گذشته نیز در همین منطقه پنج سرباز مرزبان ایرانی ربوده شدند که در نهایت چهار نفر از آنها آزاد شدند و در مورد سرنوشت پنجمین نفر گزارش‌های مختلف و گاه ضد و نقیضی منتشر شده است.

از سوی دیگر به تازگی گزارشی در مورد کشته شدن عبدالرئوف ریگی، از اعضای سابق «جیش‌العدل» و رهبر «جیش‌النصر» نیز منتشر شده است که رسانه‌های داخل ایران دلیل آن را درگیری میان دو گروه عنوان کرده‌اند.

اما گروه جیش‌العدل، جمهوری اسلامی را متهم به کشتن او کرده است.

دستگیری اتباع خارجی مظنون به پیوستن به داعش

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور ایران دیروز سه شنبه اعلام کرد «افرادی در افغانستان و پاکستان بودند» که برای پیوستن به گروه داعش قصد عبور از خاک ایران را داشتند. وی افزود: «ما در چندین مورد مانع ورود آنها به کشور و عبور از مرزهای ایران شدیم و چند مورد بازداشتی هم در این زمینه داشته ایم.»

روزنامه ایران دیلی به نقل از وزیر کشور ایران آمار این دستگیری ها را سه تن گزارش داد.

رحمانی فضلی تاکید کرد: «جذب نیرو از داخل کشور [ایران] توسط گروهک داعش وجود ندارد البته این به معنای آن نیست که تروریست های داعش تبلیغات نمی کنند چرا که در فضای مجازی به تبلیغات می پردازند و تماس هایی هم در این زمینه می گیرند.»