بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران - عکس از رویترز

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران – عکس از رویترز

وزیر نفت ایران می گوید با وجود کاهش بهای نفت خام به زیر ۱۰۰ دلار در هر بشکه، سازمان اوپک در حال حاضر برنامه ای برای برگزاری نشست فوق العاده ندارد.

بیژن نامدار زنگنه روز سه شنبه در حاشیه اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه در پاسخ به سوال خبرگزاری مهر در این زمینه گفت: در شرایط فعلی برگزاری نشست اضطراری نیاز نیست.

وزیر نفت همچنین درپاسخ به این سوال که قیمت نفت تا چه حدی پایین بیاید ایران به اوپک پیشنهاد برگزاری نشست می‌دهد؛ گفت: «ما نمی‌توانیم به اوپک پیشنهاد دهیم زیرا در محدودیت هستیم اما سایر کشورها زودتر از ما پیشنهاد خود را به اوپک ارائه خواهند داد.»

وی از سوی دیگر درباره اینکه آیا ایران از قیمت کنونی زیر ۱۰۰ دلاری نفت رضایت دارد تصریح کرد: قیمت نفت خام هر چه بالاتر باشد بهتر است.

بهای نفت خام در بازارهای جهانی در دو ماه گذشته به طور متوسط حدود ۱۵ دلار در هر بشکه کاهش داشته است به طوری که در معاملات روز سه شنبه قیمت نفت برنت دریای شمال برای نخستین بار از ماه مه سال ۲۰۱۳ به زیر یکصد دلار سقوط کرد.

در صورت ادامه روند نزولی قیمت نفت، احتمال تشکیل نشست فوق العاده اوپک برای بررسی تحولات بازار نفت و تصمیم گیری در مورد کاهش تولید تقویت خواهد شد.

آژانس بین‌المللی انرژی، که کشورهای صنعتی را در مورد سیاست‌های نفت راهنمایی می‌کند، در گزارش اخیر خود که در ماه اوت منتشر شد اعلام کرد که ابهام در اقتصاد جهانی تقاضا برای نفت بیشتر جهت توسعه را پائین نگاه می‌دارد و قیمت را کاهش می‌دهد.

اگر چه خشونت‌ها در کشورهای تولیدکننده نفت می‌تواند تولید را مختل کند، میزان موجودی را پائین بیاورد و بر قیمت‌ها بیافزاید، اما آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید که به رغم درگیری‌های مسلحانه در لیبی، عراق و اوکراین، وضع موجودی نفت خام در بازار از آنچه انتظار می‌رفت بهتر می‌نماید .

آژانس بین‌المللی انرژی همچنین پیش‌بینی‌های خود را برای تقاضای نفت در امسال و سال آینده پایین آورده است.

همچنین مهدی یوسفی، کارشناس موسسه بین المللی مطالعات انرژی در ایران در گفتگو با خبرگزاری شانا گفته است که عدم تاثیر گذاری بحران عراق برصادرات نفت این کشور، افزایش تولید نفت لیبی و افزایش تولید نفت اوپک در ماه ژوئیه بیشترین تاثیر را بر کاهش قیمت نفت طی سه هفته اول ماه اوت (مرداد- شهریور) داشته است.