نخست وزیر مستعفی یمن خواستار انتقال پایتخت به عدن برای معالجه بحران کنونی می شود

یمنی های مخالف حوثی ها با برافراشتن شعار ضد کودتا در صنعا تظاهرات کردند (عکس از رویترز)

یمنی های مخالف حوثی ها با برافراشتن شعار ضد کودتا در صنعا تظاهرات کردند (عکس از رویترز)

خبرگزاری رسمی یمن «سبا» که تحت کنترل حوثی ها قرار دارد، روز گذشته گزارش داد که سازمان حمل و نقل هوایی یمن با همتای ایرانی خود «در زمینه حمل و نقل هوایی تفاهم نامه ای امضا کردند که به موجب آن هواپیمایی یمن و ماهان ایر، می توانند پروازهای مستقیم بین دو کشور را انجام دهند». به موجب این توافقنامه، هر شرکت هفته ای ۱۴ پرواز در دو مسیر انجام می دهد و این توافقنامه از تاریخ امضای آن قابل اجراست». خبرگزاری سبا اعلام کرد که دو طرف درباره کمک به یمن به ویژه در زمینه آموزش کادر هواپیمایی مسافربری، ساخت و آماده سازی و راه اندازی فرودگاهها، تعمیر و محافظت از باندهای فرودگاه و دستگاههای مسیر یابی و دیگر اعمال نورپردازی و مهندسی، بحث و گفتگو کردند.

این توافقنامه همزمان با آمادگی حوثی ها برای حمله به استان تعز می باشد، که انتظار می رود مرکز آن برای گفتگو بین نیروهای سیاسی یمنی انتخاب شود.

خالد بحاح، نخست وزیر مستعفی یمن به نوبه خود از همه نیروهای سیاسی کشور خواست که این «فرصت طلایی» را غنیمت شمرده و برای معالجه بحران کنونی پایتخت را به عدن منتقل کنند.

در همین راستا، وزارت خارجه عربستان تأکید کرد که اعضای هیئت دیپلماتیک موجود در عدن، سلامت هستند و گزارش های منتشر شده درباره ربوده شدن سعید الشهری، یکی از دیپلماتها را تکذیب کرد. سفیر اسامه النقلی، مدیر بخش رسانه ای وزارت خارجه عربستان به «الشرق الأوسط» گفت که شایعاتی که حوثی ها منتشر می کنند، و مضمون آنها ربوده شدن دیپلماتها در عدن است، با هدف منصرف کردن سفارت ها از انتقال با حکومت شرعی یمن به ریاست عبدربه منصور هادی است.