قبول کردن براندازی وزرای «ائتلاف» توسط العبادی به اختلافات دامن زد

رژه شبه نظامیان بسیج مردمی در بغداد (آسوشیتد پرش).. در گوشه تصویر حیدر العبادی نخست وزیر عراق در یک کنفرانس مطبوعاتی در اربیل (رویترز)

رژه شبه نظامیان بسیج مردمی در بغداد (آسوشیتد پرش).. در گوشه تصویر حیدر العبادی نخست وزیر عراق در یک کنفرانس مطبوعاتی در اربیل (رویترز)

درگیری میان شیعیان در عراق، آن هم پس از شدت گرفتن اختلافات در پارلمان و دولت، باعث افزایش تنش شده است. «الشرق الأوسط» از منابع عراقی اطلاع یافت، نگرانی هایی وجود دارد که این تنش به درگیری نظامی منجر شود، زیرا ده ها شبه نظامی وابسته به این گروه ها و احزاب درگیر شیعه ، در خیابان های شهرهای عراق رفت و آمد می کند، و به دنبال گسترش نفوذ خود هستند.

منابع تأکید کردند که شبه نظامیان وابسته به تشکیل دهندگان ائتلاف ملی (ائتلاف دولت قانون، مجلس اعلای اسلامی، جریان صدر، فضیلت، و اصلاح) شبه نظامیان بانفوذی در عراق دارند. آن ها اشاره کردند، با وجود شدت گرفتن اختلافات میان سیاستمداران شیعه در پارلمان و دولت، درگیری میان شبه نظامیان ممکن می باشد.

این نگرانی ها در پی تهدید رهبران احزاب سیاسی شیعه به مقابله با تحرکات حیدر العبادی نخست وزیر این کشور بیشتر شده است، که با استعفای وزیرانی از ائتلاف ملی مواقفت کرد بدون این که برای منصرف کردن با آن ها گفتگو کند. جرقه این اختلافات، پذیرفتن فوری استعفای ناگهانی محمد سالم الغبان وزیر کشور، به علاوه موافقت کردن با استعفای وزیران «ائتلاف»، و در رأس آن ها عادل عبد المهدی وزیر نفت، و باقر الزبیدی وزیر حمل و نقل، و وزیران وابسته به جریان صدر در وزارت خانه های صنعت، عمران و مسکن می باشد.

مقتدا صدر رهبر جریان صدر که خود را حامی اصلاحات معرفی می کند و به صورت علنی از اشغال منطقه سبز و پارلمان برای دو بار توسط هوادارانش دفاع کرد، خواستار حسابرسی وزیران مستعفی و مجازات آن ها شد.