سازمان دیده بان حقوق بشر سوریه گزارش داد حمله جنگنده های روسیه و سوریه به استان ادلب و حومه آن واقع در شمال غرب سوریه روز یکشنبه (۹ سپتامبر) بعد از وقفه چند ساعته از سر گرفته شد.

رامی عبد الرحمن مدیر مرکز دیده بان حقوق بشر سوریه به خبرگزاری فرانس‌پرس گفت «جنگنده های رژیم سوریه حدود شصت بشکه انفجاری بر شهر الهیبط و حومه آن در حومه جنوبی ادلب پرتاب کردند که منجر به کشته شدن یک دختر بچه و زخمی شدن شش نفر شدند.»

به گفته این ارگان، «شهر اللطامنه در حومه شمال غربی حماه هدف بیش از ده حمله هوایی قرار گرفت». این منطقه در نزدیکی ادلب قرار دارد. این حمله ها بیشتر بر مواضع گروه های اپوزیسیون متمرکز بوده است.

فعالیت یک بیمارستان در اللطامنه بر اثر این حمله ها متوقف شد و یک بیمارستان دیگر هم در شهرک حاس در حومه جنوبی ادلب روز شنبه (۸ سپتامبر) آسیب دیده است.

حمله های هوایی روسیه از شامگاه شنبه متوقف شده بود اما به گفته سازمان دیده بان حقوق بشر سوریه این شدیدترین حمله جنگنده های روسیه پس از اشاره تلویحی دمشق و مسکو به حمله نظامی به ادلب و بخش هایی از استان های همسایه آن به شمار می رود.

نشست سران ایران و روسیه و ترکیه در تهران روز جمعه (۷ سپتامبر) برگزار شد اما این سه کشور نتوانستند با کنار گذاشتن اختلافات، راهکاری غیر از حمله نظامی به ادلب ایجاد کنند.

بخش عمده ادلب در دست هیات تحریر الشام (جبهه النصره سابق) قرار دارد و بقیه گروه های اسلام گرا هم کنترل سایر مناطق را در اختیار دارند. نیروهای حکومتی سوریه در حومه جنوب شرقی ادلب مستقر هستند. هیات تحریر الشام و گروه های اسلام گرا در مناطق همجوار یعنی حومه شمالی حماه (مرکز) و حومه غربی حلب (شمال) و حومه شمالی لاذقیه (غرب) حضور دارند.

به گفته این سازمان حقوق بشری، همزمان با حمله هوایی به ادلب موج گسترده کوچ از حومه جنوب شرقی ادلب ادامه دارد و از روز شنبه تا کنون صدها خانواده از این منطقه خارج شده اند.

یک مقام مرکز بهداشت ادلب روز شنبه نسبت به وقوع بزرگ ترین «فاجعه انسانی» در صورت حمله نظامی به ادلب هشدار داد.

منذر الخلیل مدیر مرکز بهداشت ادلب از ژنو به خبرگزاری فرانسه گفت «وقتی می خواهند یک منطقه را تصرف کنند اولین کاری که می کنند حمله به بیمارستان های منطقه است. این اتفاق در ادلب در جریان است.»

او یادآور شد «ما به شدت نگران پیشروی نیروهای حکومتی هستیم چرا که تنها ادلب در این مسیر باقی مانده است.» او افزود «ما نگران این هستیم که شهروندان غیر نظامی بین نیروهای حکومتی و مرزهای بسته با ترکیه گرفتار شوند.»

سازمان ملل گفت حدود ۸۰۰ هزار نفر از جمعیت سه میلیون نفری ادلب و حومه بر اثر این حمله نظامی مجبور به فرار از خانه و کاشانه خود می شوند که بدین ترتیب گسترده ترین موج کوچ اجباری در جنگ هفت ساله در سوریه رقم می خورد.