خطوط ریل قطار در ریاض-رویترز

خطوط ریل قطار در ریاض-رویترز

دمام، شرق الاوسط: رییس شرکت شرکت دولتی راه آهن عربستان سعودی در گفتگو با شرق الاوسط اظهار داشت که این شرکت دست به ابتکارعمل هایی زده است تا سفر با قطار را به شیوه محبوب حمل و نقل در پادشاهی عربستان سعودی تبدیل کند.

خالد السویکت رییس سازمان راه آهن سعودی گفت که این شرکت درحال حاضر اجرای طرحی را در دستور کار قرار داده تا راه آهن به انتخاب اول مسافران در عربستان سعودی تبدیل شود، این طرح با تقویت جایگاه راه آهن به عنوان امن ترین وسیله حمل و نقل و بهبود خدمات قطارها چون ارائه اینترنت وای- فای رایگان به مسافران که مربوط به راحتی آنها می شود، اجرایی خواهد شد.

به رغم سرمایه گذاری های بزرگ در شبکه راه آهن عربستان سعودی، حمل و نقل در این کشور عمدتا بر اتومبیل متکی است، انتظار می رود تنها در سال جاری نرخ فروش اتومبیل در این کشور به بیش از نیم میلیون برسد.

السویکت اضافه کرد: «سازمان راه آهن سعودی اقداماتی برای تحقق این هدف ( یعنی محبوب کردن سفر با قطار) اجرا می کنند که مهمتر از همه راه اندازی مسیرهای بدون توقف بین دمام و ریاض است تا زمان طی مسیر بین دو شهر کاهش یابد، درحال حاضر قطارها این مسیر را ۴ ساعت و ۲۰ دقیقه طی می کنند که پس از اجرای طرح مورد نظر، این زمان به ۳ ساعت کاهش خواهد یافت.»

السویکت خاطرنشان کرد که قطارهای سازمان راه آهن سعودی، خدمات خود را در یک سال به ۱٫۱۷ میلیون مسافر ارائه می کنند، اما این شرکت قصد دارد این تعداد را به ۱٫۵ میلیون مسافر در سال ۲۰۱۵ برساند.

این شرکت همچنین در نظر دارد تعداد هشت قطار کنونی خود را افزایش دهد، از این رو قرار است به زودی چهار قطار دیگر به آنها اضافه شود و براساس اظهارات السویکت اولین قطار تاپایان نوامبر از راه می رسد. این قطارها قرار است در مسیر دمام- ریاض و دمام – الاحساء مورد استفاده قرار بگیرند.

علاوه بر قطارهای جدید، مسیرهای جدید در اوایل سال ۲۰۱۵ بین ریاض و الخرج و بعدها بین هفوف و حرض اضافه خواهند شد.

السویکت گفت: «سازمان راه آهن سعودی همچین در نظر دارد خدمات حمل محموله را نیز توسعه دهد. روز ۵ اوت این شرکت قراردادی به ارزش ۳۹۱ میلیون ریال عربستان ( ۱۰۴ میلیون دلار آمریکا) برای ساخت یک مسیر ۲۱۴ کیلومتری در خط مسیر حمل بار دمام – ریاض امضا کرد. این خط با هدف افزایش ظرفیت عملیاتی مسیر، همگام با افزایش نیاز شرکتهای بخش خصوصی ساخته خواهد شد.»