دوحه-الشرق الاوسط

دوحه-الشرق الاوسط

لندن – الشرق الاوسط: منابع خلیجی در گفتگو با الشرق الاوسط گفتند با وجود اینکه پایان مهلت یک هفته ای برای اطمینان یافتن از پایبندی قطر به اجرای توافق ریاض نزدیک است، ولی هنوز بحران بین کشورهای خلیج و قطر برطرف نشده است. به گفته منابع بلندپایه «شواهد نشان می دهد که قطر به تعهدات خود به کشورهای برادر عضو شورای همکاری خلیج عمل نکرده است.»

منابع دیپلماتیک به بیانیه ای صادره از سوی اتحادیه جهانی علمای مسلمان درباره پایان دادن به تحصن در میدان های رابعه العدویه و النهضه در قاهره در ۱۴ اوت ۲۰۱۳ اشاره کرده اند. این بیانیه این اقدام را «کشتاری» توصیف کردند که از سوی «سران کودتا و مقامات مختلف و طرفداران آنان» صورت گرفته است. به باور منابع دیپلماتیک این بیانیه بیانگر ناتوانی دوحه در متوقف کردن طرف های حامی خود است که در صدد بر هم زدن ثبات مصر در وقت کنونی هستند به ویژه اینکه این بیانیه یک روز پس از تعهد قطر در نشست چهارشنبه گذشته شورای وزیران خلیج در جده صادر شده است.

به گفته این منابع، کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین همچنان امیدوار هستند که «کشور برادر قطر بتواند به همه تعهدات خود حتی در آخرین روز مهلت داده شده به آن عمل کند.»

خالد العطیه وزیر امور خارجه قطر دو روز گذشته به الشرق الاوسط گفته بود که نمی تواند درباره موضع قطر در خصوص مهلت کشورهای خلیج اظهار نظر کند. وی به این سخن اکتفا کرد که آرزوی «خیر برای خلیج دارد.»