حوثی‌ها خواستار انتقال ۱۰۰ مجروح و همراه پیش از هر مذاکره‌ای شدند

لندن: بدر القحطانی

کودتاچیان یمن از دیدار عبدالملک الحوثی رهبر این شبه‌نظامیان با مارتین گریفیتس فرستاده سازمان ملل به یمن در روز گذشته خبر دادند.
به گزارش «الشرق الاوسط»، به نقل از خبرگزاری «رویترز» سخنگوی حوثی‌ها عنوان کرد که رهبرشان در این دیدار به مسائلی همچون انتقال مجروحان اشاره کرد که یکی از شرط‌های لحظه آخری حوثی‌ها برای شرکت در مذاکرات صلح یمن در ژنو در سپتامبر گذشته بود و مانع از شرکت آنها در این مذاکرات شد.
برخی سیاستمداران یمنی این شرط حوثی‌ها را چه قبول شود و یا چه رد شود، برای امتیاز گرفتن دانستند.
در واقع اگر این شرط پذیرفته شود یعنی اینکه عناصری از ایران و حزب‌الله به یمن منتقل خواهند شد و اگر رد شود باعث به وجود آمدن مشکل برای تلاش‌های بین‌المللی در جهت حل بحران یمن خواهد بود و مذاکرات سوئد را در معرض خط قرار می‌دهد. از سوی دیگر حملات متوقف شده و حوثی‌ها دوباره صف‌آرایی کرده و در جبهه‌های جنگی که همیشه در آنها شکست می‌خوردند متمرکز می‌شوند.
در این میان «الشرق الاوسط» مطلع شد که حوثی‌ها پیش از شروع مذاکرات صلح یمن شرطی گذاشتند که مبنی بر انتقال ۵۰ زخمی و ۵۰ همراه بود اما محمد عبدالسلام در توئیت‌های خود توضیح نداد که آیا این زخمی‌هایی که در خصوص آنها صحبت می‌شود همان‌هایی هستند که چهار شنبه گذشته منتقل شدند یا گروهی دیگر هستند.
خالد الیمانی وزیر خارجه یمن بعید دانست که حوثی‌ها شرط‌های غیر قابل تحقق، خرابکاری و مواجهه با فرایند مذاکرات خود را پایان دهند.
وی در تماسی که با «الشرق الاوسط» داشت عنوان کرد خسارت‌هایی که حوثی‌ها در جبهه‌های جنگ می‌بینند به ضرر برنامه‌های آنها است. ارتش یمن در مران پیشروی کرده و راه‌های ارتباط حوثی‌ها را با خارج بسته‌است بنابران آنها هم‌اکنون بسیار آشفته شده‌اند.
بنابر گفته الیمانی عملیات الحدیده بسیاری از رهبران حوثی‌ها را در این شهر هدف قرار می‌دهد که آن را پروژه‌ای برای درآمدهای کلان خود از طریق نفت، قاچاق موشک و مواد مخدر می‌دانند که بازارهای یمن را پر کرده‌است.
الیمانی اظهار کرد الحدیده پروژه‌ای است که به حوثی‌ها میلیون‌ها دلار می‌دهد و برای آنها مساله مرگ و زندگی است برای همین به آنها فشار زیادی وارد می‌شود.
وی همچنین عنوان کرد متاسفانه فرستاده سازمان ملل هر روز سعی در حل مشکلی دارد و آنها روز دیگر با مشکل و تقاضایی دیگر سر بر می‌آورند که در واقع همه اینها اقداماتی است که به صلح نمی‌رسد.
در خصوص مذاکرات صلح یمن، یک منبع آگاه از انتخاب شهر اوبسالا برای این مذاکرات خبر داد.
این منبع که نخواست نامش فاش شود عنوان کرد فرستاده سازمان ملل آخر هفته برای دیدار با دولت یمن و اطلاع آن از نتایجی که در خصوص حوثی‌ها به آن رسیده‌اند به یمن مسافرت خواهدکرد.
در کویت نیز که عضو غیر دائم مجلس شورای امنیت است، خالد جار الله معاون وزیر خارجه آن احتمال داد که این مذاکرات در سوم دسامبر برگزار شود.
بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه وی اشاره کرد که بنا به درخواست سوئد کشورش به حمایت لجستیک این مذاکرات می‌پردازد اما توضیحاتی در این خصوص نداد.
این خبرگزاری همچنین از منبعی در دفتر گریفیتس در یمن نقل کرد که گریفیتس که از چهارشنبه در صنعا حضور دارد روز جمعه به الحدیده خواهد رفت تا فرصتی را برای آرام کردن اوضاع در جهت آماده‌سازی برای مذاکرات صلح به وجود بیاورد.