مسکو: رائد جبر

اظهارت روس‌ها پس از طوفانی از اتهام‌ها که اسرائیل را در ماجرای سرنگونی هواپیمای روسی مقصرمی‌دانستند و به تلمیح از برخورد تنبیهی می‌گفتند، رو به آرامی رفت. این هواپیما شب دوشنبه-سه شنبه در مقابل سواحل سوریه سرنگون شد. پیش بینی‌ها احتمال می‌دهند، مسکو و تلاویو پس از رسیدن به تحلیلی کامل و موضعی مشترک به توافقی برای پیشگیری از تکرار این حوادث خواهند رسید.

سخنگوی کرملین دمیتری بیسکوف اعلام کرد، کارشناسان روس داده‌های مسیرحرکت جنگنده‌های اسرائیلی و ابهاماتی که منجر به سقوط هواپیمای “ایلوشین۲۰″روسی شدند را که اسرائیل قول آنها را به روسیه داده بررسی می‌کنند. بیسکوف توضیح داد، نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو در تماس تلفنی به پوتین قول داد که فرمانده نیروی هوایی را همراه با اطلاعات مربوط به پرواز جنگنده‌های اسرائیلی روانه مسکو ‌کند تا به طرف روس ارائه کند. سخنگوی ریاست جمهوری روسیه گفت کشورش” هنوز اطلاعاتی از اسرائیل دریافت نکرده و به محض وصول، آنها را بررسی خواهیم کرد” او توضیح داد” بی شک، وزارت دفاع و ستاد نیروهای مسلح همه اطلاعات پروازها را به دقیقه و ثانیه به خصوص درباره این هواپیما دارند. به کمک این اطلاعات رئیس جمهوری روسیه تصمیم گیری می‌کند. اما آنچه مربوط به اطلاعات اسرائیلی‌هاست شما می‌دانید رئیس جمهوری در تماس تلفنی با نتانیاهو با سفر هیئتی از کارشناسان به ریاست فرمانده نیروی هوایی اسرائیل به مسکو موافقت کرد تا اطلاعات تحویل داده شوند. برهمین اساس هنوز اطلاعاتی به دست ما نرسیده و بدون شک کارشناسان ما آنها را بررسی خواهند کرد”.

نتانیاهو در تماس تلفنی‌اش با پوتین اصرار داشت که مسئولیت حادثه سرنگونی هواپیما را متوجه نظام سوری و ایران سازد و بر اساس اعلام کرملین، هردو طرف توافق کردند به تماس‌ها ادامه دهند تا مانع از حوادث مشابه بشوند.

اما آنچه دیروز جلب توجه می‌کرد، سکوت سئوال برانگیز رئیس جمهوری سوریه بشار اسد بود به خصوص که او درباره این حادثه هیچگونه اظهارنظری نکرد و با پوتین برای تسلیت گفتن یا اعلام موضع درباره اتهامات اسرائیل، تماس نگرفت به ویژه اینکه وزارت دفاع روسیه اعلام کرد هواپیما با شلیک اشتباه موشک سیستم دفاع موشکی سوریه سرنگون شده است.

بیسکوف دیروز در پاسخ به سئوال خبرنگاران دراین باره گفت، اسد پس از حادثه تماسی با پوتین نداشته اما نظرها را به این جلب کرد که دمشق بیانیه‌ای دراین باره صادر کرد. او با اشاره به انتظار مسکو درباره ارائه جزئیات شلیک سیستم دفاعی در برابر هجوم اسرائیل به لاذقیه، اضافه کرد” اطلاع ندارد که دمشق اطلاعاتی درباره این حادثه ازسوی ارتش سوریه تقدیم کرده باشد”. از خبرنگاران خواست این سئوال را از وزارت دفاع روسیه بپرسند.

علیرغم عقب نشینی لحن اتهام و وعده پاسخ دادن به اسرائیل، اما وزارت دفاع روسیه همچنان بر فرضیه دیروز خود اصرار دارد. این وزارت مسئولیت را متوجه جنگنده‌های اسرائیلی می‌داند که بر مواضعی در لاذقیه حمله کردند و موجب شدند آتش سیستم دفاعی سوریه به هواپیمای روسی برخورد کند.

همچنین وزیردفاع گفت، اسرائیل یک دقیقه پس از اعلام به ما اقدام به حمله کرد. شویگو ادامه داد” نیروی هوایی اسرائیل بدون هشدار دست به اقدام زد. دقت کنید یک دقیقه قبل، فقط یک دقیقه قبل از حمله به ما هشدار دادند و اطلاع دادند که قرار است ضرباتی به تاسیساتی در سوریه زده شود و پس از آن حمله کردند”.