فیاض به دمشق ابلاغ کرد ارسال عناصر «ابوالفضل العباس» به دلیل نیاز به آن ها متوقف می شود

بشار اسد رئیس جمهور سوریه به هنگام استقبال از فالح فیاض مشاور امنیت ملی عراق – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

بشار اسد رئیس جمهور سوریه به هنگام استقبال از فالح فیاض مشاور امنیت ملی عراق – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

یک مقام مسؤل امنیتی عراقی برای «الشرق الأوسط» فاش کرد: «دیداری که روز گذشته بین بشار اسد رئیس جمهور سوریه و فالح فیاض مشاور امنیت ملی عراق و فرستاده حیدر العبادی نخست وزیر این کشور در دمشق صورت گرفت، حامل سه پیام مهم بود».

این مقام امنیتی که نخواست نامش فاش شود گفت: «پیام اول از دولت آمریکا بود، زیرا بخشی از آخرین سفر آشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا به بغداد به این پیام متعلق بود و دولت آمریکا از عراق خواست این پیام را به مقامات سوریه تقدیم کند».

در حالی که این مقام امنیتی محتوای پیام آمریکا را به دلیل اطلاع نداشتن از جزئیات آن، فاش نکرد، اما مسئله دومی که در پشت این سفر است درباره هماهنگی بین بغداد و دمشق برای آزاد سازی گذرگاه های مرزی بین دو کشور، مانند گذرگاه الولید و التنف است که از سوی سازمان تروریستی داعش اشغال شده اند.

اما درباره آنچه به سومین پیام مربوط می شود، این مسؤل امنیتی عراقی توضیح داد: «بشار اسد رئیس جمهور سوریه درخواست ارسال تعداد بیشتری از عناصر (شبه نظامی) گردان های ابو الفضل العباس برای نبرد در آن جا و حفاظت از زیارتگاه های مقدس شیعه داشت، اما رهبران عراقی برای رئیس جمهور سوریه توضیح دادند که این کار را متوقف خواهند کرد زیرا برای آزاد سازی مناطق عراق از دست سازمان داعش به آن ها نیاز است. به ویژه این که نیروهای عراقی شروع به پیش روی در جبهه های نبرد کردند و این کشور به نیروهایی نیازمند است که پیش روی کنند و از سوی دیگر به نیروهایی نیاز دارد که مناطق آزاد شده را نگه دارند».