الوائلی: تحت هیچ شرایطی جلسه اول پارلمان لغو نخواهد شد
در حالیکه پارلمان جدید عراق خود را برای تشکیل اولین جلس آماده می‌کند اما اختلاف ائتلاف‌های آن بر سر به دست آوردن فراکسیون بزرگ‌تر و همچنین نامزدهای مناصب ریاستی از جمله رئیس پارلمان و رئیس جمهور، همچنان ادامه دارد.
به گزارش الشرق الاوسط، کمیسیون عالی مستقل انتخابات در عراق که به دستور حیدر العبادی تا اعلام نتایج تقلب در انتخابات، کار آن متوقف شده، اعلام کرده است که در حال حاضر نمی‌تواند به قانون احزاب و سازمان‌های سیاسی -به شماره (۲۹) مصوب در تاریخ (۲۰۱۵)- عمل کرده و بر اجرای تشکیل ائتلاف‌ها نظارت داشته باشد، بنابراین تمام احزاب و اتحادهای سیاسی باید از روندهای قانونی پیشین در تشکیل ائتلاف ها پیروی کنند و همیشه این گونه بوده است که فراکسیون بزرگ‌تر توسط رئیس سنی پارلمان در جلسه اول آن اعلام می‌شد.
در حالی که ائتلاف‌های پیروز شده در انتخابات سعی دارند که جلسه اول پارلمان -که قرار است روز دوشنبه منعقد شود- را به تاریخی دیگر موکول کنند، الوائلی مشاور رئیس جمهور عراق به «الشرق الاوسط» می گوید که درخواست‌های زیادی مبنی به موکول کردن جلسه به ۱۵ روز دیگر و تا پایان مذاکرات میان ائتلاف‌ها، به دست فواد معصوم رئیس جهمور عراق رسیده است اما وی به قانون که در آن به لغو جلسه اول پارلمان اشاره نشده است، پایبند است و علیرغم فشارهای وارده، تصمیمی در خصوص لغو جلسه، اتخاذ نکرده است.
وی همچنین عنوان می‌کند که همه باید ملزم به روند و زمانبندی قانونی باشند و احزاب نیز باید تا پیش از تشکیل اولین جلسه اختلافات خود را حل کنند.
بعضی از نیروهای سیاسی از رئیس جمهور عراق درخواست کرده بودند که دستوری در خصوص موکول کردن جلسه اول پارلمان به تاریخی دیگر به بهانه تعطیلات عید قربان بدهد که این تصمیم غیرقانونی عنوان شده است. همچنین از نظر کارشناسان سیاسی عراقی، لغو جلسه به این وضعیت کمکی نکرده بلکه باعث بالا گرفتن آتش اختلاف دایر میان نیروهای سیاسی نیز می‌شود.
در حالی که فشار آمریکا و ایران برای پیوستن به یکی از دو ائتلاف «النصر-سائرون» و «الفتح-دوله القانون» ادامه دارد، دیدارهای میان عراق و اربیل بیشتر شده و هیئتی به ریاست ایاد علاوی که متشکل از نمایندگانی از اتحاد چهارگانه «نواه الکتله الأکبر» -که شامل ائتلاف «سائرون» به رهبری مقتدی الصدر ، «النصر» به رهبری حیدر العبادی، «الوطنیه» به رهبری علاوی و «الحکمه» به رهبری عمار حکیم- به اربیل رفته و با مسعود بارزانی رهبر حزب دموکراتیک کردستان دیدار داشته است.  همچنین هیئت کردی متشکل از دو حزب اصلی کرد «اتحاد ملی کردستان و حزب دموکراتیک کردستان» در بغداد مذاکرتی با برخی از نیروها و احزاب سیاسی در خصوص فراکسیون بزرگ‌تر داشته‌اند.
براساس مباحثات دایر بین ائتلاف‌های سیاسی، هر کدام از آنها، فردا احتمال تشکیل فراکسیون بزرگتر را می‌دهند.
امید اتحاد چهارگانه –طبق گفته‌های ائتلاف «نواه الکتله الأکبر» هفته گذشته در هتل بابل-خصوصا بعد ار پوستن ائتلاف‌های کوچک‌تر به آن بیشتر شده ، و همین امر نیز باعث شده است که روز گذشته ایاد علاوی به پشتیبانی العبادی از موضع قدرت، با همتای کرد خود به مذاکرئه بنشیند.
از سویی دیگر نعیم العبودی رهبر ائتلاف «الفتح-دوله القانون»  و نمایند جدید پارلمان عراق به «الشرق الاوسط» می گوید که ائتلاف آنها علیرغم جنگ روانی آمریکا و پیروانش علیه آنها، به فراکسیون بزرگتر نزدیک است چرا که ما به این فشارها نه گفتیم و هنوز به گزینه‌های تشکیل این ائتلاف فکر می‌کنیم؛ یک ائتلاف ملی که سنی و کرد و شیعه در آن جمع هستند.
وی اضافه می کند ائتلاف «الفتح» نیرومند و متحد است و ممکن است طی ساعات آینده اتفاقات یرمنتظره‌ای رخ بدهد که تمام معادلات را به هم بریزد.