اقدامات امنیتی شدید و انتقادات فراوان از کنفرانس

پالرمو (ایتالیا): شوقی الریس

قاهره: خالد محمود

از دو روز پیش که هیئت‌های شرکت کننده در کنفرانس لیبی وارد جزیره سیسیل می‌شدند، حضور خلیفه حفتر، فرمانده کل ارتش لیبی و مرد نظامی قدرتمند بحران لیبی بر این مراسم سایه افکنده‌است.
به گزارش الشرق الاوسط، در این کنفرانس که توسط دولت ایتالیا برگزار می‌شود، ۳۸ هیئت، از بانک بین‌المللی، اتحادیه عرب، اتحادیه آفریقا، اتحادیه اروپا و تعدادی از رؤسای کشورها در رأس آنها عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر و دیمیتری مدودف، نخست‌وزیر روسیه، حضور داشتند.
الباجی قائد السبسی، رئیس‌جمهور تونس، دونالد تاسک، رئیس شورای اروپا و فدریکا موگرینی، نماینده عالی سیاست‌های خارجی اروپا نیز در این کنفرانس حاضر شدند.
علی‌رغم انتشار اخبار فراوان و تأکید منابع دپیلماتیک بر عدم حضور حفتر در کنفرانس پالرمو، اما وی به شهر سیسیل سفر خواهد کرد.
حفتر در کنفرانس شرکت نمی‌کند، اما با برخی از رهبران کشورهای شرکت کننده در منطقه «مندلیو» در نزدیکی پالرمو دیدار خواهد کرد.
به گزارش «الشرق الاوسط» به نقل از منابع نزدیک به حفتر، وی در ابتدا علی‌رغم اعتراض به دعوت از خالد المشیر، رئیس شورای عالی حکومت لیبی که به اخوان المسلمین نزدیک است، تا حدودی به درخواست‌های مکرر ایتالیا برای حضور در پالرمو جواب مثبت داده بود، اما پس از آگاهی از حضور نمایندگان قطر و برخی از سازمان‌های وابسته به داعش از حضور در این کنفرانس سرباز زد.
جوزپه کونته، نخست‌وزیر ایتالیا با میانجیگری رئیس‌جمهور مصر دو روز پیش در دیداری مخفیانه با حفتر از او خواست در کنفرانس پالرمو حضور به هم برساند.
نمایندگان لیبی حاضر در کنفرانس در گفتگو با «الشرق الاوسط» ضمن انتقاد از ایتالیا در خصوص سازماندهی کنفرانس گفتند: «این کنفرانس فقط پرچم ایتالیا دیده می‌شد و اثری از پرچم لیبی وجود نداشت، ایتالیا همچنین در گسترش دایره مدعوین در این کنفرانس اغراق کرده و هیچ گونه توجهی به توزیع میدانی نیروها و برخی از حساسیت‌های شدیدی که کنفرانس را با شکست مواجه خواهد کرد، نداشته‌است».
هزاران تن از جوانان شهر پالرمو با برگزاری تظاهراتی علیه این کنفرانس، نسبت به اقدامات امنیتی که شهر را فلج کرده و به تعطیلی مدارس منجر شده، اعتراض کردند.
این کنفرانس پس از کنفرانس پاریس که در ما می‌گذشته برگزار شد، به عنوان تلاشی جدید برای راه‌اندازی فرایند انتخاباتی و سیاسی در لیبی در جهت خروج این کشور از وضعیت کنونی منعقد شده‌است.