کارشناس امنیتی: عناصر داعش مهارت زیادی در بازیابی توان از خود نشان دادند

بغداد: حمزه مصطفی

پارلمان عراق روز گذشته، مجوز تشکیل کمیته تحقیق دربارهٔ پیش‌آمدهای امنیتی در استان نینوا را صادر کرد. همچنین برای چهارمین بار متوالی، رأی‌گیری در خصوص رأی اعتماد نامزدهای تصدی پست هشت وزارت‌خانه باقی مانده در دستور کار پارلمان نمی‌گنجد.
به گزارش الشرق الاوسط، این در حالی است که حسن الربیعی نامزد «توده العصایب» آمادگی خود را برای تصدی وزارت فرهنگ اعلام کرد.
اما اختلافات بین ائتلاف «فتح» به رهبری هادی العامری و ائتلاف «سائرون» به رهبری مقتدا صدر بر سر واگذاری وزارت کشور به فالح الفیاض نامزد الفتح، همچنان شدید است.
وضعیت نزد اهل سنت نیز دربارهٔ تنوع نامزدها در تصدی پست وزارت دفاع، فرق آنچنانی با شیعیان ندارد. چراکه تعداد نامزدهای آنها برای این وزارت به بیش از ۱۰ نفر رسیده‌است.
گویا اختلاف اصلی میان ائتلاف «ملی» به رهبری ایاد علاوی و ائتلاف «بنا» است که مانع از اعلام نامزد مشترک برای این وزارتخانه می‌شود.
از سوی دیگر، پارلمان عراق با تشکیل کمیته تحقیق خواستار شناسایی دلایل بروز پیدایش داعش از دوباره با اقدامات راهزنی در موصل و چند استان غربی دیگر، شد.
این در حالی است که حاکم الزاملی رئیس کمیسیون امنیت و دفاع اعلام کرد؛ نیروهای آمریکایی عامدانه امنیت بخشی از مناطق مرزی را تأمین نکردند.
وی تأکید کرد که «در روزهای گذشته شاهد فعالیت عناصر تروریستی در مرز بین عراق و سوریه بودیم… ما نیز در خصوص این وضعیت هشدار داده بودیم».
وی در ادامه افزود: «این فعالیت تروریست‌ها باعث انفجار خودروی بمب‌گذاری در بین شهروندان موصل شده است.