شهرک سازی اسراییلی

شهرک سازی اسراییلی

به گزارش رادیو ارتش اسرئیل، در بحبوحه مذاکرات صلح میان تل آویو و تشکیلات خودگردان فلسطین، ایالات متحده آمریکا خواستار توقف بخشی از شهرک سازی های اسرائیل شد .

منابعی در گروه مذاکره کننده آمریکا با اسرائیل و فلسطین گفته اند که بر مبنای درخواست آمریکا، اسرائیل باید شهرک‌ سازی‌های پراکنده در فلسطین را متوقف کند، تا بعدها در چهارچوب توافق صلح با فلسطین ادامه پیدا کند.

مذاکره کنندگان آمریکایی شرکت کننده در این گفت و گوها اعلام کردند توقف روند ساخت و سازها در شهرک‌های دور افتاده خارج از کرانه باختری از جمله انتظارات آنان در طول مذاکرات صلح است.

این گزارش در میانه تلاش‌های جان کری وزیر خارجه آمریکا برای پیشبرد مذاکرات میان اسرائیل و فلسطین منتشر شد.

اهمیت شهرک سازی ها در آن جا است که امتناع اسراییل از توقف فعالیت شهرک‌سازی در کرانه باختری موجب ناتمام ماندن روند مذاکرات میان تشکیلات خودگردان فلسطین و اسرائیل در سپتامبر ۲۰۱۰ میلادی شد.

مذاکرات صلح در ماه جولای سال ۲۰۱۳ با هدف دستیابی به نتیجه نهایی برای خاتمه دادن به درگیری های دو طرف دوباره از سر گرفته شد.

این دور از مذاکرات پیشرفت زیادی نداشته و اما طرفین مذاکره تعهد کردند برای ۹ ماه به گفت و گو ها ادامه دهند، این دوره پایان ماه آوریل منقضی خواهد شد.

برخی کارشناسان عقیده دارند که دور کنونی مذاکرات به هیچ جا نخواهید رسید و این در حالی است که بر اساس گزارش های مطبوعات اسرائیل، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خواستار آن است که با تمدید دوره مذاکرات برای یک سال دیگر یعنی فراتر از ضرب الاجل آخر ماه آوریل، بیشتر وقت کشی کند تا بتواند شهرک های بیشتری بسازد.

در همین حال دولت فلسطینی اکنون می تواند و باید اقدامات سازنده ای انجام دهد، موضوعی که ظاهرا نخست وزیر اسرائیل نرسیدن به آن را به عنوان بهترین نقطه امید خود می بیند تا از طریق آن تقصیر را دست کم در نظر غربی ها به گردان فلسطینی ها بیاندازد.