سرتیپ علی المیاحی، رئیس پلیس نفت جنوب عراق از نبود دلایل بر مشارکت شخصیت‌های سیاسی در قاچاق نفت خام و مشتقات آن در استان بصره خبرداد، این در حالی است که سیاستمداران، پلیس و کارکنان استانداری از مشارکت چندین ساله احزاب و شبه‌نظامیان بانفوذ در قاچاق نفت خبر داده‌اند.

به گزارش الشرق الاوسط، سرتیپ المیاحی در کنفرانس خبری که روز گذشته در بصره برگزار شد، با اشاره به دستگیری باند ۱۹ نفره قاچاق و ضبط کامیون‌ها و ادوات آنها توسط نیروهای پلیس، گفت: «تحقیقات انجام شده و اظهارات قاچاقچیان بر عدم مشارکت هر گونه حزب سیاسی در این امر تأکید کرد، این افراد قاچاقچیانی بیش نیستند که قاچاق را تجارتی سودآور می‌دانند.»

نفت استان‌های بصره، ناصریه، میسان و مثنی که ۹۰ درصد کل نفت کشور را شکل می‌دهد، تحت نظارت پلیس نفت جنوب است.

رئیس پلیس نفت جنوب گفت: «روش‌های قاچاقچیان برای سرقت نفت و فروش آن به صورت محلی به کارخانه‌های آجر یا مخلوط کردن نفت با مواد دیگر برای تبدیل آن به مواد به کار رفته در ساختمان سازی و آسفالت خیابان‌ها است».
اما وی از فروش نفت به خارج از کشور سخنی به میان نیاورد، در حالی که بسیاری از منابع قاچاق نفت به خارج از کشور را تائید کرده بودند.

المیاحی در این باره افزود: افرادی در استان‌های دیالی و انبار و موصل به قاچاقچیان برای انتقال تانکرهای نفت کمک کرده‌اند. این افراد با جعل مهر وزارت نفت از پست بازرسی‌ها (موانع امنیتی) عبور می‌کردند.

رامی السکینی معاون استاندار بصره در گفتگو با «الشرق الاوسط» ضمن تائید مشارکت احزاب بانفوذ سیاسی در پشت پرده این اتفاق گفت: «این پدیده ثروت و آینده کشور را تهدید می‌کند. احزاب زیادی در این کار دست دارند و هماهنگی‌های لازم برای قاچاق نفت کشور را انجام می‌دهند.»

وی در ادامه با اشاره به تلاش‌های نیروهای امنیتی برای مبارزه با پدیده قاچاق، افزود: «مبارزه با این پدیده که ثروت کشور را تهدید می کند، نیازمند همکاری همه جانبه است.»

از سوی دیگر یک منبع امنیتی در استان بصره در گفتگو با «الشرق الاوسط» گفت: مقامات امنیتی قادر به فاش کردن اطلاعات پرونده قاچاق نفت نیستند. آنها قاچاقچیان را می‌شناسند، اما به دلیل ترس از پیامدها، قادر به گفتن نام آنها نیستند، به همین دلیل فقط رانندگان و اعضای کوچک این باند را دستگیر کردند.»