بحران اقتصادی – سیاسی میان آمریکا و ترکیه وارد فاز جدیدی شده و در تازه ترین رویداد رئیس جمهوری ترکیه امروز سه شنبه در واکنش به تحریم های آمریکایی، از اعمال تحریم کشورش بر محصولات الکترونیکی آمریکا خبر داد.
به گزارش «الشرق الاوسط»، رجب طیب اردوغان در جریان سخنرانی خود در شهر آنکارای این کشور از برنامه دولت خود برای تحریم محصولات الکترونیکی شرکت های آمریکایی خبر داد و گفت: «واقعیت این است که در مقابل محصولات تولیدی شرکت اپل، تولیدات شرکتی مثل سامسونگ هم در بازار جهانی وجود دارد.»
او همچنین از برند محصولات خانگی و الکترونیکی «وستل» ترکیه به عنوان جایگزین محصولات اپل نام برد.
مدتی پیش نیز آمریکا در واکنش به عدم آزادی کشیش برونسون، وزرای دادگستری و کشور ترکیه را تحریم کرده بود. افزایش تنش بین ترکیه و آمریکا باعث شده که لیر به بالاترین قیمت خود در تاریخ جمهوریت ترکیه برسد.
پس از آنکه بانک مرکزی ترکیه اعلام کرد به هر میزان که لازم باشد نقدینگی فراهم می‌کند، در معاملات امروز لیر ترکیه کمی تقویت شد. به طوری که پس از اعلام سیاست بانک مرکزی ترکیه، ارزش لیر این کشور از ۷.۲۴ لیر در برابر دلار به ۶.۴ لیر در برابر دلار تقویت شد.
از سوی دیگر و به منظور تلاش برای حل اختلافات، مشاور امنیت ملی آمریکا با سفیر ترکیه در واشنگتن دیدار و درباره اختلافات اخیر میان دو کشور گفتگو کرد.