“الشرق الأوسط” از منابع دیپلماسی غربی و اسپانیایی مطلع شده که خوزه لوئیز رودریگز ساپاترو نخست وزیر پیشین اسپانیا و میگوئل آنجل موراتینوس وزیر خارجه سابق اسپانیا، در ژوئیه گذشته در حاشیه جشن نوزدهمین سالگرد تاج گذاری محمد ششم پادشاه مغرب در کاخ سلطنتی مارشال در طنجه حامل پیامی از پدرو سانچز نخست وزیر کنونی اسپانیا به وی بودند.
 منابع مذکور خاطر نشان شدند که مضمون پیام در ارتباط با افزایش تصاعدی مهاجرت غیر قانونی از مغرب به اسپانیا بود و طی آن نخست وزیر اسپانیا از پادشاه مغرب درخواست کرده بود که برای این پدیده رو به رشد محدودیت‌هایی قائل شود.
خبرگزاری فرانسه طی گزارش اشاره کرده است طی چند روز گذشته تعداد دیپورت شدگان مغربی که به صورت غیر قانونی وارد خاک اسپانیا شده بودند به حدود ۱۶۰۰ تا ۱۸۰۰ نفر رسیده است این در حالی است که منابع رسانه ای مغرب در این باره سکوت اختیار کرده اند.
پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا و آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان پیش از این به صورت جداگانه بر ضرورت پشتیبانی بیشتر اروپا از مغرب در زمینه بحران مهاجرت تاکید کرده بودند. سانچز همچنین با تاکید بر این مغرب از فشارهای ناشی از انبوه مهاجرت از کشورهای جنوب صحرای آفریقا رنج می برد عنوان نموده که ما نه تنها باید همکاری خود را با کشورهای مهاجر فرست بیشتر کنیم بلکه باید همکاری بیشتری با کشورهایی  همچون کشور مغرب که منطقه ترانزیت مهاجران به شمار می‌آیند نیز داشته باشیم.”