با هدف مشارکت در افزایش سهم خود در تولید ناخالص ملی به ۴۰ درصد

منامه: عبیدالسهیمی

دولت بحرین روز یکشنبه طرح «صادرات بحرین» را به منظور تقویت ارزش افزوده شرکت‌ها و موسسات کوچک و متوسط برای افزایش مشارکت آنها در تولید ناخالص ملی از ۳۰ درصد به ۴۰ درصد و افزایش حجم صادرات از ۸ به ۲۰ درصد و ایجاد ۷۰۰۰ فرصت شغلی برای جوانان بحرینی آغاز کرد.
به گزارش الشرق الاوسط، طرح «صادرات بحرین» به عنوان یکی از برجسته‌ترین طرح‌های محسوب می‌شود که زیر نظر شورای توسعه موسسات و شرکت‌های کوچک و متوسط به ریاست زاید الزیانی وزیر بازرگانی، صنعت و گردشگری اجرا می‌شود.
این طرح با ابتکار کمیته برنامه ریزی و با هدف حمایت از بازار کار و تقویت نقش بخش خصوصی انجام می‌شود.
الزیانی گفت: «(صادرات بحرین) نشان دهنده حرکت دولت برای تحقق (چشم انداز بحرین ۲۰۳۰) است که هدف آن تنوع بخشی به منابع درآمدی و حمایت از اقتصاد ملی است. طرح پنجگانه‌ای که شورای توسعه موسسات و شرکت‌های کوچک و متوسط آغاز کرد، شامل برنامه‌های متعدد از قبیل تسهیل حمایت مالی، تسهیل رسیدن به بازارها، روان سازی فضای کار، پیشرفت مهارت‌ها و تقویت ابتکارات و نوآوری‌ها است».
طرح «صادرات بحرین» با کمک صندوق کار «تمکین» راه اندازی شد.
این برنامه بر تشویق و ترویج صادرات بحرینی و بالا بردن کیفیت محصولات به منظور تقویت جایگاه کشور بحرین به عنوان شریک تجاری در جهان است.
این کار از طریق مهیا ساختن ابزار لازم و خدمات ارزشمند برای رشد صادرات غیرنفتی و آفرینش بخش محلی پایدار، رقابتی، پرتحرک و نوآورانه تحقق می‌یابد.
براساس طرح تهیه شده، «صادرات بحرین» موجب رشد بخش موسسات و شرکت‌های کوچک و بزرگ و افزایش نسبت مشارکت آنها در تولید ناخالص ملی از ۳۰ درصد به ۴۰ درصد و افزایش میزان مشارکت آنها در صادرات از ۸ به۲۰درصد می‌شود.
همچنین آمار شاغلین در موسسات کوچک و متوسط را از ۳۶ هزار نفر به ۴۳ هزار نفر افزایش می‌دهد.
از طرفی دیگر خالد الرمیحی، مدیرعامل شورای توسعه اقتصادی گفت: «مرکز صادرات بحرین نقشی مهم در افزایش صادرات محلی بازی خواهد کرد. این همان هدفی است که ما دنبال محقق ساختن آن هستیم. این افزایش به طور مستقیم بر سطح تجارت و بهبود ذخیره پولی اثرمی‌گذارد و به طور غیرمستقیم موجب ایجاد فرصت‌های شغلی جدید می‌شود. این هدف شورای رشد اقتصادی است که با جذب و تشویق سرمایه‌گذاری محلی و خارجی به منظور افزایش تولید و صادرات محقق می‌شود».
همزمان با افتتاح مرکز «صادرات بحرین»، خبرآغاز بهره‌برداری از نشان «ساخت بحرین» به عنوان علامت معتبر از سوی وزارت صنایع و تجارت و گردشگری اعلام شد.