آمریکا حمایت‌های مالی خود را به اقلیت‌های دینی و قومیتی عراق افزایش می‌دهد

واشنگتن: معاذ العمری

ایالات متحده آمریکا از اختصاص مبلغ ۱۷۸ میلیون دلار برای کمک به اقلیت‌های دینی در عراق خبر داد.
به گزارش الشرق الاوسط، این مبالغ بخشی از کمک‌های خارجی آمریکا است و با این مبلغ مجموع کل مبلغی که آمریکا از سال ۲۰۱۷ تاکنون به بخش‌های ضعیف عراق کمک کرده‌است ۳۰۰ میلیون دلار خواهد شد.
وزارت خارجه آمریکا و آژانس بین‌المللی توسعه این کشور متولی این کار است.
وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای که روز گذشته منتشر کرد هدف از این کمک‌ها را حفظ تعدد تاریخی غنی در عراق عنوان کرد که اهمیت زیادی در ترکیب اقلیت‌های قومی و دینی در یک جامعه مسالمت‌آمیز دارد.
این وزارتخانه عنوان کرد ۵۱ میلیون دلار صرف کمک‌های انسانی در مناطق دشت نینوا و غرب نینوا شد که شامل آب شرب سالم، مواد غذایی، سرپناه، وسایل خانگی، خدمات پزشکی و خدمات روانشناسی اجتماعی بود.
۹ میلیون دلار به کمک‌های زودهنگام و دسترسی به بهداشت و آموزش اختصاص داده شد.
این کمک‌ها همچنین به بهبود وضعیت اقتصادی کمک کرد؛ ۶۸ میلیون دلار صرف ایجاد فرصت‌های کاری و بازار، حمایت از شرکت‌های داخلی و فعال کردن اقتصاد محلی شد.
۵ میلیون دلار نیز برای مقابله با مسائل متدولوژیکی اختصاص داده شد که بر اقلیت‌های دینی تأثیر گذاشته و مانع از درگیری آنها در آینده خواهد شد.
۳۷ میلیون دلار از کمک مالی آمریکا نیز به پاکسازی مناطق اقلیت‌ها و حومه آنها از مواد منفجره و مین و همچنین آگاه‌سازی از خطرات آنها صرف شد.
در زمینه بهبود شرایط اجتماعی، اقتصادی و سیاسی ۸٫۵ میلیون دلار به خدمات روانشناسی، حمایت قانونی، کمک در زمینه جمع‌آوری ادله نقض حقوق بشر، افزایش اقلیت‌ها در دولت‌های محلی و منطقه‌ای، اجرای عدالت برای کودکان، بسط سلطه قانون و… شد.
از سوی دیگر، در حفظ آثار تاریخی و فرهنگی در شمال عراق نیز مشارکت شد. این آثار از جانب داعش و دیگر گروهک‌های افراطی مورد حمله قرار گرفته بود.