تجمع هواداران اردوغان در هلند -رویترز

تجمع هواداران اردوغان در هلند -رویترز

اردوغان تهدید کرده است که نیروهای ناتو را تحریم می کند و این تحریم در پی تشدید تنش بین دو کشور هلند و ترکیه است.

روز چهارشنبه ۱۵ مارس (۲۵ اسفند) انتخابات پارلمانی در هلند برگزار می‌شود و دولت هلند به همین دلیل اعلام کرده بود که اجازه نمی‌دهد در آستانه انتخابات در این کشور وزیر خارجه ترکیه برای تبلیغ رفراندوم به هلند بیاید. رفراندوم تغییر قانون اساسی در ترکیه ۱۶ آوریل برگزار می‌شود. بعد از این اقدام هلند، اردوغان دولت هلند را “فاشیست” خواند و گفت: «کسانی که خودشان زمانی تحت تسلط نازی‌ها بوده‌اند حالا تبدیل به بقایای نازی‌ها شده‌اند.»

خست‌وزیر هلند، مارک روت، سخنان اردوغان را “احمقانه” خوانده است. او گفته: «من می‌توانم بفهمم که آنها عصبانی باشند اما این سخنان دیگر خارج از خط است.” نخست‌وزیر هلند تاکید کرده که تصمیم این کشور برای لغو سخنرانی‌های دو مقام ترکیه تصمیم درستی بوده است.

بعد از اینکه دولت هلند از فرود هواپیمای وزیر خارجه ترکیه جلوگیری کرد، جمع حدود هزار نفر از هواداران اردوغان مقابل کنسولگری ترکیه در روتردام از روز شنبه ۱۱ مارس (۲۱ اسفند) به صورت مسالمت‌آمیز ساعت‌ها ادامه داشت اما در نخستین ساعات روز یک‌شنبه پلیس هلند سوار بر اسب و با سگ به میان تظاهرکنندگان رفت و با ماشین‌های آب‌پاش آنها را متفرق کرد.

پس از این اقدام پلیس تظاهرکنندگان به طرف نیروهای پلیس سنگ پرتاب کردند و صدها خودرو در خیابانی که کنسولگری ترکیه در آن قرار دارد با زدن بوق ممتد و به صدا درآوردن موتورهایشان به پلیس اعتراض کردند.

ساعتی پس از ممنوعیت ورود وزیر خارجه ترکیه به هلند، فاطمه سایان کایا، وزیر خانواده ترکیه با خودرو از آلمان به هلند رفت تا در جمع هواداران اردوغان به نفع رفراندوم تغییر قانون اساسی سخنرانی کند اما پلیس هلند خودروی او را قبل از رسیدن به کنسولگری ترکیه در روتردام متوقف کرد و پس از ساعتها بحث او را تا مرز آلمان اسکورت کرده و بازگرداند.