آنکارا حملات الکترونیکی را دفع می کند… و ارتباط آن ها را با سرنگونی جنگنده روسی بررسی می کند

احمد داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه و الکساندر فوچیک همتای صربستانی وی در حال بازدید از گارد افتخار به هنگام سفر نخست وزیر ترکیه به بلگراد – عکس از رویترز

احمد داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه و الکساندر فوچیک همتای صربستانی وی در حال بازدید از گارد افتخار به هنگام سفر نخست وزیر ترکیه به بلگراد – عکس از رویترز

منابعی در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز گذشته تأکید کردند که این سازمان تصمیم گرفت اقداماتی را برای کمک به ترکیه، که یکی از اعضای سازمان ناتو است، به جهت حمایت از حریم هوایی این کشور اتخاذ کند که شامل استقرار تعداد بیشتر هواپیماهای هشدار زودهنگام «آواکس»، افزایش نظارت هوایی و افزایش حضور نیروی دریایی در منطقه است.

یک مقام رسمی در سازمان ناتو در اظهارات مکتوبی که برای «الشرق الأوسط» فرستاد، گفت: «سازمان ناتو در ۱۸ دسامبر (آذر ماه) تصمیم گرفت این اقدامات را اتخاذ کند». وی افزود: «ناتو مدتی است که برنامه های دفاعی ترکیه را بررسی می کند».

بنا به گفته همین منبع، «ناتو» از تصمیم اسپانیا برای گسترش استقرار موشک های «پاتریوت» در ترکیه در سال ۲۰۱۶ استقبال کرد و پیش بینی مواضع مشابهی از دیگر کشورهای عضو سازمان را می کند که کمک به تقویت دفاع هوایی ترکیه را از طریق «همکاری های دو جانبه» اعلام کنند.

در تحولی دیگر، ابراهیم کالن سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه روز گذشته اعلام کرد حملات الکترونیکی که برخی از پایگاه های اینترنتی دولتی و برخی بانک ها را هدف قرار داده بود دفع شده است. با وجود این که کالن به روزنامه نگاران گفت که مقامات در حال بررسی منبع این حملات هستند، برخی رسانه های ترکیه اشاره کردند که این حملات احتمالا در واکنش به سرنگونی هواپیمای «سوخوی» روسی توسط ترکیه صورت گرفته است.