باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا

توافق ژنو از هنگامی که اعلام شد تاکنون دائما با فراز و نشیب های فراوانی روبرو بوده به طوری که هر کسی در هر سمتی توانسته تفسیر خود را از این توافق ابراز کند.

از سوی دیگر کشمکش های سیاسی و دیپلماتیک نیز درباره توافق ژنو دائما در جریان بوده است.

خبرگزاری های بین المللی روز دوشنبه خبر اولتیماتوم اوباما به سنا را مخابره کردند که بر اساس آن اوباما از سنا خواسته بود تحریم های بیشتر علیه ایران را متوقف کند و در غیر این صورت وی لایحه تحریم سنا را وتو خواهد کرد.

اوباما قبلا هم صحبت از وتوی تحریم ها کرده بود اما او بار دیگر، روز دوشنبه در نشست خبری با حضور ماریانو راخوی، نخست‌ وزیر اسپانیا در واشنگتن از کنگره خواست که از اعمال تحریم ‌های جدید علیه ایران خودداری کند.

اوباما با بیان اینکه صلح و دیپلماسی را ترجیح می ‌دهد، گفت: “اکنون وقت این است که ما اجازه دهیم دیپلمات‌ ها و کارشناسان فنی کارشان را انجام دهند.”

در این میان روزنامه واشنگتن پست اعلام کرده است رییس‌ جمهور آمریکا چهارشنبه شب، ۲۵ دی ماه، تمام سناتور های دموکرات را برای دیداری خصوصی به کاخ سفید دعوت می کند و قرار است درمورد تحریم ‌های ایران نیز با آنها صحبت شود.

در پی این کشمکش های سیاسی هری رید، سناتور دموکرات و رهبر اکثریت سنای آمریکا، از به ‌رای‌گذاشتن طرح تحریم ‌های بیشتر علیه ایران جلوگیری کرد.

همچنین در پی حصول توافق برای تاریخ اجرای توافقنامه ژنو که در پایتخت‌ های ایران و ۱+۵ اعلام شد، روز گذشته ۲۴ دی ماه، رئیس جمهور ایران که به دیدار مردم اهواز رفته است در سخنرانی عمومی گفت: “می‌دانید توافق ژنو یعنی چه؟ یعنی تسلیم قدرت‌ های بزرگ در برابر ملت بزرگ ایران. توافق ژنو یعنی پذیرش جهان در برابر فناوری صلح آمیزی که در سایه تلاش و ایثارگری دانشمندان جوان به دست آورده ‌ایم. توافق ژنو یعنی شکستن سد تحریم که به ناروا بر ملت عزیز و صلح دوست ایران تحمیل شده بود”.

سخنان روحانی در حالی مطرح شد که خبرگزاری رویترز صبح امروز چهارشنبه ۲۵ دی ماه اعلام کرد که “سخنگوی کاخ سفید اظهارات دیروز رئیس جمهور ایران را رد می کند. اگرچه به خوبی می دانیم که این سخنان مصرف داخلی دارد اما برای ما عمل مهم تر از سخنرانی و گفتار است”.

کشمکش های دیپلماتیک چند روز اخیر بین ایران و آمریکا در حالی شدت گرفته که ۵۹ سناتور سنا آمریکا قصد داشتند با تصویب لایحه ای، صادرات نفت ایران را به ‌طور کامل قطع کنند چرا که خبرهایی مبنی بر مذاکرات تهران و مسکو برای فروش روزانه نیم ‌میلیون بشکه نفت ایران به روسیه اعلام شده بود.

کیتلین هایدن، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، از اینکه تبادل نفت با کالا بین ایران و روسیه انجام شود اعلام نگرانی کرد. او گفت: “این معامله می‌ تواند به تحریم ‌های آمریکا منجر شود و در این مورد وزیر خارجه آمریکا نگرانی خود را مستقیما با وزیرخارجه روسیه مطرح کرده است”.

چندی پیش رویترز در گزارشی اعلام کرده بود که مقامات ایران و روسیه در حال مذاکره برای نهایی ‌کردن قرار داد نفتی با یکدیگر هستند. با توجه به رقم مطرح شده از سوی خبرگزاری رویترز مبنی بر معامله روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت و همچنین در نظر گرفتن صد دلار برای هر بشکه نفت، پیش‌ بینی شده درآمدی حدود یک ‌و نیم ‌میلیارد دلار برای ایران حاصل شود که در مقابل، ایران از روسیه کالا و تجهیزات دریافت خواهد کرد.

پیش‌ بینی می‌ شود که در جریان سفر ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه به تهران که قرار است در نیمه نخست سال ۲۰۱۴ صورت گیرد، این قرار داد بررسی و احتمالا امضا شود.

اظهارات مقامات بلند پایه دیپلماتیک آمریکا در حالی مطرح شود که کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا سفری به کشور های حاشیه خلیج فارس داشته است.

اشتون که در مذاکرات هسته‌ ای ایران نقش مهمی داشت و تلاش‌ های وی به عنوان یکی از مهم‌ ترین عوامل توافق ایران و گروه ۱+۵ محسوب می ‌شود، در دیدار با شیخ عبدالله آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات متحده عربی در ابوظبی، درمورد آخرین تحولات سوریه، مصر و پرونده اتمی ایران گفت‌ و گو کرد.

از سوی دیگر در ادامه ماجرای توافق ژنو، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، خبر از سفر ۵ بازرس آژانس اتمی داد که روز ۲۸ دی ماه وارد تهران می شوند. بهروز کمالوندی در گفتگو با خبرگزاری مهر حضور بازرسان را به منظور راستی آزمایی ندانست و گفت: “آنها تنها به عنوان ناظر بر اساس چارچوب توافق ایران و ۱+۵ وارد تهران می شوند”.

در پی اخبار تحولات خاورمیانه، صبح امروز ۲۵ دی ماه وزیر امور خارجه ایران در ادامه سفر منطقه ای وارد فرودگاه دمشق شد و مورد استقبال ولید المعلم وزیر خارجه سوریه قرار گرفت.

محمد جواد ظریف در ادامه سفر منطقه ای خود برای دیدار با بشار اسد رئیس جمهور سوریه وارد دمشق شد. ظریف قرار است در ادامه سفر خود عازم روسیه شود تا با پوتین و لاوروف رئیس جمهور و همتای روس خود رایزنی کند، وزیر خارجه ایران در این سفر منطقه ای به لبنان، عراق و اردن هم سفر کرده بود.