عکس از رویترز

عکس از رویترز

در حالی که فقط حدود یک هفته به پایان مهلت تعیین شده برای دستیابی به توافق هسته ای بر اساس توافق اولیه ژانویه گذشته باقی مانده است، رایزنی ها در وین برای دستیابی به توافق جامع با حضور وزیران خارجه بیشتر کشورهای طرف مذاکره شدت یافته است.

در همین حال، در شرایطی که جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز با توجه به وارد شدن مذاکرات هسته ای به مراحل جدی تر وارد وین شده است، در تهران نیز اخبار و تحولات مذاکرات هسته ای با حساسیت زیادی دنبال می شود به طوری که بسیاری از روزنامه ها در تهران تیتر نخست خود و یا سرمقاله خود را به موضوع مذاکرات هسته ای وین اختصاص داده اند.

در حالی که مقامات آمریکایی از شکاف عمیق بین مواضع ایران و گروه ۱+۵ خبر می دهند، اغلب روزنامه های ایران به تصمیمات سخت پیش روی طرف های مذاکره کننده در وین اشاره می کنند.

عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران روز شنبه از توافق درباره بخش‌هایی از متن توافق جامع با کشورهای ۱+۵ خبر داده بود اما در همین حال گفته بود که «موضوعات باقی مانده وزن زیادی دارد و در محتوای مذاکرات پیشرفت ما قابل توجه نبوده است.»

روزنامه های آرمان، اطلاعات، ایران، جمهوری اسلامی و آفتاب چاپ تهران با اشاره به دیدار چهارساعته روز شنبه ویلیام برنز معاون وزیر خارجه آمریکا با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران، به نقل از عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران نوشته اند که ۶۰ تا ۶۵ درصد متن (توافق جامع هسته ای) مورد توافق است.

روزنامه ابتکار نیز در صفحه نخست خود نوشته است که «وین ۶ در مرحله دشواری قرار دارد.»

روزنامه کیهان نیز به حضور ۴ وزیر خارجه غربی در وین «برای اتخاذ تصمیم های سخت» اشاره کرده است.

روزنامه شرق نیز برجسته ترین سرخط خبری روز یکشنبه خود را به این موضوع اختصاص داده و این سوال را از بعضی تحلیلگران و کارشناسان پرسیده که آیا مذاکرات به توافق نهایی نزدیک است یا آنکه وارد مرحله ای شده که می توان آن را بن بست نامید؟

در پاسخ به این سوال، گری سیمور، قائم مقام سابق اوباما در شورای روابط خارجی آمریکا گفته است: «در صورتی که چیزی تغییر نکند رسیدن به توافق نهایی تا ۲۰ جولای غیرمحتمل به نظر نمی رسد زیرا هر دو طرف نسبتا از شرایطی که توافق اولیه ایجاد کرده، راضی هستند. آمریکا (و دیگر قدرت ها) تا حدی، برنامه هسته ای ایران را در قبال لغو اندک تحریم ها و بدون قربانی کردن مفاد اصلی آن (تحریم ها) به حالت تعلیق در آورده اند. متقابلا ایران نیز بدون از دست دادن عوامل اصلی برنامه هسته ای خود توانسته است تا شرایط اقتصادی خود را تثبیت کند.

از سوی دیگر یک مقام آمریکایی که خواسته نامش فاش نشود با تایید اختلافات عمیق با هیات ایرانی به خبرگزاری رویترز گفته است: «مواضع ما در برخی موضوعات از جمله غنی سازی اورانیوم فاصله زیادی دارد.»

این در حالی است که آیت الله خامنه ای عصر دوشنبه در سخنرانی در جمع مقامات حکومتی ایران اختلافات اصلی در مذاکرات ایران با ۱+۵ را مساله تعداد سانتریفوژها دانست و گفت: «هدف آنها (غربی ها) این است که در موضوع ظرفیت غنی سازی، جمهوری اسلامی ایران را به ۱۰ هزار سو راضی کنند البته ابتدا از ۵۰۰ سو و ۱۰۰۰ سو شروع کردند، که «۱۰ هزار سو محصول حدود ۱۰ هزار سانتریفیوژ از نوع قدیمی است که داشتیم و داریم»، در حالی که به گفته مسئولان مربوط، نیاز قطعی کشور، ۱۹۰ هزار سو است.»

دکتر هرمیداس باوند، تحلیلگر سیاسی و بین المللی و استاد دانشگاه درباره وضعیت پیش آمده در مذاکرات هسته ای ایران به الشرق الاوسط گفته است: «درخواست رهبر ایران مبنی بر افزایش تعداد سانتریفیوژها که اختلاف آشکاری با تعدادی که غربی ها اعلام کردند، دارد، مذاکرات را در مرحله حادی قرار داده است و اگر وزرای خارجه نتوانند این تعداد سانتیفیوژ را به نقطه مورد تایید دو طرف برسانند وضعیت مذاکرات احتمالا با شکست مواجه می شود و آن وقت باید منتظر تصمیمات بعدی و فعالیت تندروهای ایران و آمریکا و اسرائیل بود.»