هری رید، سناتور دموکرات و رهبر اکثریت سنای آمریکا

هری رید، سناتور دموکرات و رهبر اکثریت سنای آمریکا

هری رید، سناتور دموکرات و رهبر اکثریت سنای آمریکا، روز سه‌شنبه ۱۴ ژانویه اعلام کرد با وجود اصرار میچ مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواهان و درخواست‌های شمار زیادی از حامیان طرح اعمال تحریم های جدید علیه ایران، رای‌گیری درباره این بسته تحریمی به این زودی انجام نخواهد شد.

بسته تحریمی جدید از سوی رابرت منندز و مارک کرک، سناتورهای دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکایی ارائه شده است. رید روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران گفت: «ما می خواهیم منتظر بمانیم و ببینیم نتیجه چه می‌شود.»

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا پیشتر تاکید کرده بود که دور جدید تحریم‌ها علیه ایران مذاکرات هسته‌ای کشورهای عضو ۵+۱ با تهران را از مسیر اصلی خود خارج می‌کند. با وجود نزدیک بودن سیاست های کابینه اوباما به دموکرات ها، دولت وی برای برای متقاعد کردن نمایندگان دموکرات برای تعویق رای گیری درباره تحریم ها علیه ایران مسیر دشواری را طی کرد.

با این وجود مقامات آمریکایی به پیشرفتی در این زمینه دست یافتند.

به گزارش آسوشیتد پرس، ریچارد بلومنتال، سناتور دموکرات آمریکایی و یکی از حامیان طرح این تحریم‌ها گفت: «به نظر من تحریم‌های جدید علیه ایران با این هدف طرح شده اند که رییس جمهور را قدرتمند‌تر کنند، نه این که مانعی برای ادامه مذاکرات، که ما امیدواریم موفقیت‌آمیز باشد، ایجاد کند.»

وی در ادامه افزود: «تا زمانی که شاهد پیشرفت معنادار و آشکاری هستیم، نیازی به رای‌گیری در این زمینه نیست. من فکر می‌کنم این امر بستگی به اتفاقاتی دارد که در روزها و هفته‌های آینده می‌افتد.»

سناتور بن کاردین، یکی دیگر از سناتورهای دموکرات و حامی تحریم‌های جدید گفت که موافقان این طرح و دولت آمریکا یک هدف را دنبال می‌کنند و آن اطمینان از آن است که ایران به یک کشور هسته‌ای تبدیل نشود.

کاردین گفت: «اگر قرار باشد به یک استراتژی با دولت برسیم تا بتوانیم برای همکاری با یکیدیگر به یک هماهنگی برسیم. اکنون این فرصت پیش آمده است.»

دموکرات‌های سنای آمریکا قرار است امروز چهارشنبه ۱۵ ژانویه با اوباما در کاخ سفید دیدار کنند تا درباره دستور کار سال جاری میلادی با وی گفتگو کنند.

ایران و گروه ۱+۵ اخیرا به توافقی در زمینه اجرای گام اول توافق هسته‌ای موقت ژنو دست یافتند. آزاد کردن ۴/٢ میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده ایران طی یک دوره شش ماهه از اولین تعهداتی است که غرب به ایران داده است. در مقابل ایران نیز تعهداتی در زمینه هسته ای از جمله رقیق سازى اورانیوم ٢٠ درصدى به غرب داده است.

سناتور منندز و کرک بر این باورند که چنین تحریم های سنگینی ایران به پای مذاکرات کشاند و با چنین دیدگاهی کاهش تحریم ها را اشتباه می بینند.

تحریم پیشنهادی جدید بسیاری از صنایع ایرانی را در لیست سیاه تحریم های خود قرار دادند و بانک ها و شرکت های تجاری سراسر دنیا را تهدید می کند در صورت معامله با این صنایع آن ها را از بازار آمریکایی خارج می کند.

در حالی که در جریان مذاکرات اخیر هسته ای میان ایران و قدرت های بزرگ هسته ای جهان بر پایبندی طرفین به توافق اولیه و پرهیز از اعمال تحریم های بیشتر بر ایران تاکید شده بود، هفته پیش وزارت دارایی آمریکا بازهم تحریم های بیشتری را علیه شرکت های ایرانی اعمال کرده است.

روز ۷ ژانویه وزارت دارایی آمریکا با صدور دستورالعملی از فروش موتورهای دست دوم هواپیمای بوئینگ به ایران که قرار بود توسط یک شرکت ترکیه ای صورت گیرد، جلوگیری کرده و یک شرکت هواپیمایی ایران را هم تحریم کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، این دستورالعمل که به امضای “دیوید میلز” قائم مقام وزیر بازرگانی آمریکا رسیده روز جمعه با توجه به قانون ضدتروریسم در کنترل صادرات، صادر شده است.