تصویری از محل سقوط هواپیما در تهران - عکس از ایسنا

تصویری از محل سقوط هواپیما در تهران – عکس از ایسنا

یک فروند هواپیمای مسافربری صبح روز یکشنبه در شهرک آزادی در غرب تهران سقوط کرد و بر اثر آن حدود ۵۰ نفر از مسافران کشته شدند.

به گفته رسانه ها، این هواپیما از نوع آنتونوف ۱۴۰ و ظاهرا عازم طبس بوده است و از جمله مسافرانی که بر اثر سقوط آن کشته شده اند به سید ماشاالله شکیبی نماینده دوره های قبلی مجلس ایران اشاره شده است.

روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری ایران، سقوط این هواپیما را تائید کرده واعلام کرده است که جزییات این سانحه را منتشر خواهد کرد.

پزشکی قانونی تهران اعلام کرده است که تاکنون ۳۷ جسد را برای شناسایی تحویل گرفته است. اورژانس کشور نیز گزارش داده است در کل ۹ مصدوم به ۲ بیمارستان منتقل شده اند.

از سوی دیگر معاون بحران وزارت راه و شهرسازی گفته است که هنوز جعبه سیاه هواپیما پیدا نشده و جستجو برای یافتن ان ادامه دارد.

معاون بحران وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: خلبان و تمام خدمه هواپیمای سقوط کرده ایرانی بوده اند. این در حالی است که پیشتر اعلام شده بود خلبان این هواپیما اوکراینی بوده است.

در این میان اخبار ضد و نقیض فراوانی درباره سقوط این هواپیما منتشر شده است.

سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، برخی اخبار را مبنی بر اینکه هواپیمای سقوط کرده در تهران متعلق به سپاه است، تکذیب کرد.

سردار احمدی مقدم رییس پلیس ایران نیز درباره این حادثه هوایی گفت: دوربین های پلیس ثبت کرده این هواپیما نقص فنی داشته و یکی از موتورهای آن قبل از سقوط آتش گرفته است.

این پنجمین بار است که این نوع هواپیما که در ایران به عنوان “ایران ۱۴۰” خوانده می شود، سقوط می کند. در فوریه ۲۰۰۹، هواپیمای مسافربری ایران ۱۴۰ در حوالی فرودگاه شاهین شهر اصفهان سقوط کرد و تمامی پنج سرنشین هواپیما جان باختند.

ایران-۱۴۰ یک هواپیمای دو موتوره کوتاه برد است که بر پایه هواپیمای آنتونوف آن-۱۴۰ و تحت لیسانس شرکت هسا مونتاژ شده است. ایران-۱۴۰ قادر به حمل ۵۲ مسافر است. در سال ۱۳۸۷ ایران تولید هواپیما ایران-۱۴۰ را با تولید ۱۲ فروند در سال آغاز کرد.

مهرداد لاهوتی عضو کمیسیون عمران مجلس ایران روز یکشنبه در صحن علنی مجلس این کشور گفت که نباید به هواپیمای ایران ۱۴۰ اجازه پرواز داده شود. به گفته آقای لاهوتی، «اولین فروند این هواپیما در اصفهان در پرواز آزمایشی سقوط کرده بود، همچنین اعضای کمیسیون عمران که دو بار از مراحل ساخت هواپیما بازدید کرده بودند نگرانی خود را در این رابطه اعلام کرده بودند.»