وزیر دارایی و خزانه‌داری ترکیه و داماد اردوغان برخلاف نظر کارشناسان اقتصادی جهان گفت: کاهش ارزش پول ملی ترکیه در سایه تحریم های آمریکا تاثیری منفی بر بانک های ترکیه ندارد.

به گزارش الشرق الاوسط، برات آلبایراک، در آخرین مصاحبه با خبرگزاری رویترز همچنین با تکیه بر حفظ استقلال بانک مرکزی این کشور گفت: «بانک مرکزی ترکیه شاید مستقل‌تر از بسیاری از بانک‌های کشورهای دیگر است.» آلبایراک همچنین تاکید کرد که ترکیه به حمایت از پول ملی کشور ادامه خواهد داد.

آلبایراک با اشاره براینکه، اجرای محدودیت در مقروض شدن با ارز، نوسانات در نرخ ارزهای خارجی را کاهش خواهد داد، اظهار کرد، این امر به نرخ تورم بهبود بخشیده و در اقتصاد رشد سالمتری تامین خواهد کرد.

وی با تاکید براینکه، تمامی نهادها برای مبارزه با نرخ تورم فعالیتهای لازمه را انجام می دهند، گفت، ترکیه قصد مراجعه به صندوق بین المللی پول را نداشته و به جذب سرمایه به کشور متمرکز شده ایم.

وزیر دارایی ترکیه گفته است که سیاست‌های پولی بانک مرکزی ترکیه همچنان با هدف حفظ ثبات قیمتی تعدیل خواهند شد.

از سوی دیگر بانک مرکزی ترکیه اعلام کرد که آماده است تدابیر لازم را برای جلوگیری از کاهش زیاد قیمت لیر اتخاذ کند.

در اطلاعیه این بانک آمده که «بانک مرکزی اقدامات ضروری را برای تثبیت قیمت‌ها انجام خواهد داد».

در این اطلاعیه همچنین گفته شده است: «چشم‌انداز افزایش بیشتر نرخ تورم نشان‌دهنده خطری است که ثبات قیمت‌ها را تهدید می‌کند.»

بحران اقتصادی و افزایش سرسام آور نرخ ارزهای خارجی از زمان بروز تنش بین آنکارا ـ واشنگتن بر سر زندانی شدن کشیش آمریکایی در شهر ازمیر ترکیه آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

تداوم تنش در روابط میان آنکارا و واشنگتن موجب وارد آمدن شوکی به بازار ترکیه به ویژه بازار معاملات ارز این کشور شده به طوری که ارزش دلار و یورو اواسط هفته گذشته به ترتیب به ارقام بی سابقه ۶.۹۸ و ۷.۹۹ لیر افزایش یافت.

این دو متحد ناتو همچنین در خصوص سیاست‌ها در شمال سوریه، قصد ترکیه برای خرید سامانه دفاع موشکی از روسیه و درخواست‌های جدید واشنگتن مبنی بر توقف خرید‌های نفت از ایران که یک منبع مهم برای واردات انرژی ترکیه است، اختلاف دارند.