افزایش حملات طالبان در مناطق مختلف افغانستان؛ شهرستان چاهی سقوط کرد

خط و نشان طالبان برای فرمانده جدید ناتو در افغانستان

هشدار وزیر دفاع انگلیس درباره تهدید داعشی های افغان برای اروپا

اسلام آباد: جمال اسماعیل

منابع خبری اعلام کردند که بر اثر حملات گسترده طالبان، شهرستان «چاهی» در ولایت بلخ سقوط کرده است و نیروهای امنیتی از این شهرستان عقب نشسته‌اند، از سوی دیگر کشته شدن یکی از سرکرده‌های گروه تروریستی داعش در حمله ۲۵ اوت در افغانستان به تائید نیرو‌های آمریکایی در این کشور رسید.

به گزارش الشرق الاوسط، بر اساس این گزارش نیروهای امنیتی افغان پس از تحمل تلفات از مواضع خود عقب نشینی کردند.

«ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان نیز اعلام کرد که این گروه پس از چند ساعت درگیری مرکز شهرستان چاهی را تصرف کردند.

مقامات محلی در ولایت بغلان نیز هشدار دادند که اگر دولت مرکزی به این ولایت نیروی کمکی اعزام نکند شهرستان نهرین این ولایت توسط طالبان سقوط خواهد کرد.

شماری از منابع خبری نیز از ادامه درگیری‌ها در غور و محاصره شهرستان تولک این ولایت توسط طالبان خبر دادند.

منابع خبری همچنین اعلام کردند که دو انفجار پیاپی نیروهای پلیس در حضوره چهارم امنیتی شهر قندهار را هدف گرفت.

 

نظامیان آمریکا در افغانستان کشته شدن سرکرده داعش را تائید کردند

 

شبکه خبری سی ان ان گزارش داد، نیروهای آمریکا در افغانستان روز یکشنبه کشته شدن یکی از سرکرده‌های گروه تروریستی داعش در حمله هفته گذشته در این کشور را تائید کردند.

این حمله روز شنبه، ۲۵ اوت، در استان ننگرهار به وقوع پیوست و بر اساس بیانیه نیروهای آمریکا در افغانستان، در این حمله «ابو سعد اورکزی» به هلاکت رسید.

شبکه خبری سی ان ان پیشتر با استناد به اظهارات سخنگوی استان ننگرهار افغانستان گزارش داده بود که این سرکرده داعش و ۱۰ نفر دیگر از نیروهای این گروه تروریستی کشته شدند.

بر اساس اعلام نیروهای آمریکا، با کشته شدن این سرکرده گروه داعش، از سال ۲۰۱۶ این سومین بار است که سرکرده‌های داعش در افغانستان از سوی نیروهای ائتلافی کشته می‌شوند.

پیشتر وزارت خارجه روسیه اعلام کرده بود بیش از ۱۰ هزار عنصر داعش در افغانستان  حضور دارند و مسکو معتقد است آمریکا نسبت به این خطر، کم توجهی می‌کند.

 گروه تروریستی داعش از سرزمین‌هایی که در سوریه و عراق اشغال کرده بود، بیرون رانده شده و به سمت افغانستان فرار کرده‌اند.

 

دو مقام نزدیک به اتمر از شورای امنیت ملی و وزارت دفاع استعفا کردند

 

دست‌کم دو مقام نزدیک به حنیف اتمر مشاور پیشین امنیت ملی از مقام‌‌شان از شورای امنیت ملی و وزارت دفاع استعفا کردند.

سلیمان کاکر معاون نخست دفتر شوراى امنیت ملى پس از چهار سال تصدی این پست، به تازگی از مقامش استعفا کرده و دلیل استعفایش را نیز اختلافات یاد کرده است.

پیشتر از این، تمیم عاصی معاون وزارت دفاع در امور استراتژی نیز از مقامش استعفا کرد. وی، یک سال و نیم پیش به حمایت حنیف اتمر به این مقام رسیده بود. عاصی در استعفانامه خود دلیل استعفایش را ادامه تحصیل در انگلستان یاد کرده است.

همچنین گفته می‌شود که جنرال عبدالحمید حمید معاون نخست ستاد ارتش نیز از مقامش استعفاکرده است.

حنیف اتمر مشاور پیشین شورای امنیت چندی پیش از این سمت استعفا کرد.

او دلیل استعفایش را اختلافات جدی با سیاست‌ها و روش‌های رهبری حکومت در زمینه‌های صلح، انتخابات، اجماع ملی، روابط منطقه ای و جهانی عنوان کرده است.

از سوی دیگر انتصاب حمدالله محب به عنوان سفیر افغانستان در آمریکا انتقاداتی را به همراه داشته است. منتقدان می گویند او  جوانی کم تجربه و ناشناخته است.

این تغییرات به اصطلاح امنیتی در دولت همزمان با تشدید منازعات سیاسی-امنیتی حول محور مذاکرات صلح صورت می گیرد.

 

درگیری توییتری میان سخنگوی طالبان و ناتو

 

در روزهای اخیر همچین منابع خبری از انتصاب ژنرال اسکات میلر به عنوان فرمانده جدید نیروهایی آمریکایی و ناتو خبر دادند.

با تغییر فرماندهی نیروهای ناتو و آمریکایی در افغانستان، درگیری توییتری میان سخنگوی گروه طالبان و نیروهای ناتو در این کشور رخ‌ داده است.

سخنگوی گروه طالبان نوشته که فرمانده جدید نیروهای ناتو و آمریکایی در افغانستان «نیز مانند قبلی ناکام خواهد بود» ولی دفتر مطبوعاتی ناتو در جواب نوشته که «باید به جلو حرکت کرد و از دشنام خودداری کرد.»

این نوع درگیری توییتری میان نیروهای ناتو و طالبان تاکنون کم‌سابقه بوده است.

مراسم تغییر فرماندهی نیروهای آمریکایی و ناتو (۱۱ شهریور) در کابل برگزار شد. ژنرال اسکات میلر، فرمانده جدید نیروهای آمریکایی در این مراسم گفت که برای گفت‌وگوهای صلح با طالبان تلاش خواهد کرد.

ژنرال میلر که گفته شده یکی از برجسته‌ترین فرماندهان ارتش آمریکاست پیش از این رهبری ستاد مرکزی نیروهای ویژه این کشور برای مبارزه سری با مظنونان تروریستی بین‌المللی بر عهده داشت.

از سوی دیگر فرمانده جدید ناتو با رهبران حکومت وحدت ملی افغانستان دیدار کرد.

میلر وعده داد که در پست جدید خود برای تقویت و تجهیز بیشتر نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان تلاش‌ خواهد کرد.

 

وزیر دفاع انگلیس: داعش در افغانستان تهدیدی برای اروپا است

 

گاوین ویلیامسون وزیر دفاع انگلیس همزمان با حضور در افغانستان در مصاحبه با اسکای نیوز از لزوم آمادگی برای پیشگیری از حملات تروریستی در این کشور سخن گفت.

به‌گفته وی، داعش با هسته‌های ترور که در انگلیس و اروپای غربی مستقر هستند، در راستای انجام حملات احتمالی، رابطه دارد.

به گفته ویلیامسون، تهدید داعش جدی است و باید مراقب بود واقعه‌ای مشابه حمله تروریستی منچستر دوباره تکرار نشود.

ویلیامسون گفت: ما به طور مرتب با گروه های تروریستی مرتبط با شاخه افغانستان مواجه هستیم که هدف آن ها نه تنها انگلیس بلکه کل قاره اروپا است. آنچه که می بینیم تهدید واقعی این گروه ها علیه انگلیس است.

اگر چه مستنداتی درخصوص ریشه‌دواندن داعش در افغانستان وجود دارد؛ این نخستین‌بار است که دولت لندن از تهدید مستقیم گروه «ولایت خراسان» شاخه‌ای از داعش که در افغانستان فعالیت می‌کند؛ سخن به‌میان می‌آورد.

اظهارات ویلیامسون درحالی ایراد می‌شود که انگلیس اخیراً با ادعای تقویت ثبات افغانستان، ۴۴۰ نیرو به این کشور اعزام کرده است. به‌این‌ترتیب، شمار نیروهای انگلیسی حاضر در افغانستان به هزار و ۱۰۰ نفر می‌رسد که بعد از آمریکا و آلمان رتبه سوم را در اختیار دارد.